چهار عامل تعیین‌کننده

عامل اول؛ آرامش در فضای سیاسی و تعیین نرخ دلار: تا قبل از تعیین نتیجه انتخابات آمریکا و احتمال پیروزی ترامپ در روزهای نخست برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار سهام ایران به استقبال سهام شرکت‌های دلار‌محور رفت. پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات و پیروزی بایدن، انتظار برای پیش‌بینی کاهش نرخ دلار شکل گرفت، به‌طوری‌که فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند کاهش نرخ دلار، اصلاح بالایی را در بازار سهام به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که ظرف کمتر از ۳روز، بازار دلار و نرخ این ارز به کانال قبلی خود بازگشت. این امر سبب شد یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بازار سهام از بین برود و بورس با اطمینان بیشتری اقدام به ورود در فضای مثبت و صعودی قیمت‌ها کرد چراکه از یک طرف نرخ دلار مشخص شد و از سوی دیگر امیدواری به کاهش شدید تحریم‌ها افزایش یافت. این دو مولفه مهم در کنار دیگر سبب تداوم روند صعودی بازار سهام در مدت اخیر شدند.

عامل دوم؛ فضای مثبت در بازارهای جهانی: با افزایش امیدواری نسبت به کشف واکسن کرونا، بازارهای جهانی به استقبال این موضوع رفتند. این امر سبب شد تا شاهد افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی و فلزات رنگین باشیم. این افزایش قیمت و صعود به خصوص در قیمت‌های جهانی دو فلز مس و روی رخ داد. در کنار این موضوع، افزایش محدودیت‌های زیست محیطی در کشور چین در زمینه تولید فولاد سبب افزایش قیمت در این زمینه نیز شد. در نهایت این مهم سبب شد تا سهامداران استقبال قابل‌توجهی از بازار داشته باشند و خریدهای پرحجمی را ثبت کنند.

عامل سوم؛ بی‌رمق شدن بازارهای موازی: از سوی دیگر بی‌رمق شدن معاملات در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری و ایجاد محدودیت‌های جدید در این بازارها، کاهش جذابیت را در آنها به دنبال داشت و سبب شد تا تمایل سرمایه‌گذاران برای حضور در این بازارها کمرنگ شود به‌طوری‌که بخش قابل‌توجهی از نقدینگی سرمایه‌گذاران این بازارها به بورس وارد شد. کمااینکه در هفته‌های اخیر شاهد اصلاح قیمتی شدید و همچنین تشکیل رکود سنگین در معاملات خودرو، سکه و مسکن نیز بودیم. این امر نیز به کوچ نقدینگی این بازار به بازار سهام بی‌تاثیر نبود.

عامل چهارم؛ تعادل در نرخ سود بانکی: دیگر عامل تاثیرگذار بر روند صعودی بازار سهام، آسوده شدن خیال و اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران از عدم افزایش نرخ بهره در بانک‌ها بود، به‌طوری‌که کنترل نرخ بهره بین بانکی در محدوده ۲۴درصد از سوی بانک مرکزی با استفاده از سیستم بازار باز، در تداوم روند صعودی قیمت سهام تاثیرگذار بود. در مجموع تمامی این عوامل سبب شدند تا بورس تهران پس از ثبت هفته‌ها روند نزولی، مجدد به مدار صعودی بازگردد. اما درخصوص تداوم این روند و ادامه داشتن صعود بازار، باید به این نکته توجه داشت که با حفظ شرایط موجود و رخ ندادن اتفاقی غیرمنتظره، بازار نیاز به استراحت و اصلاح قیمتی دارد تا بتواند بعد از تجدید قوا مجدد به روند صعودی خود ادامه دهد. در اینجا لازم است توجه سرمایه‌گذاران را در داشتن دقت به انتخاب سهام پیشنهادی درست و با قیمت مناسب جلب کنیم. به عبارت دقیق‌تر لازم است تا سهامداران بورسی با تحلیل به خرید و فروش سهم بپردازند و از ورود به سهامی که با ارزش ذاتی خود فاصله دارند، خودداری کنند.