ماموریت وزارت خزانه‌داری

وزارت دارایی همچنین درحوزه مسائل مالی، پولی، اقتصادی، تجاری و مالیاتی داخلی و بین‌المللی توصیه‌هایی ارائه می‌کند. این نهاد همچنین گزارش‌های آماری از وضعیت مالی و پولی منتشر می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا به وزیر دارایی به‌عنوان یک مشاور ارشد در زمینه مسائل اقتصادی نگاه می‌کند. وزیر دارایی درباره مسائل اقتصادی و مالیاتی داخلی و بین‌المللی توصیه‌هایی مطرح می‌کند. او در تدوین استراتژی‌هایی که بر چشم‌انداز اقتصادی و وضعیت مالی دولت اثر می‌گذارند نقشی بسیار بزرگ ایفا می‌کند.

وزیر دارایی در تدوین سیاست‌های پولی کلان شرکت دارد و تصمیم‌های او بر اقتصاد بسیار اثرگذار است. همچنین بدهی دولت از این تصمیم‌ها تاثیر می‌پذیرد. وزیر دارایی همچنین نقش نماینده مالی دولت آمریکا را برعهده دارد و مسوول نظارت بر ضرب سکه و چاپ پول و مدیریت نقدینگی در دسترس بازار‌هاست. از سوی دیگر وزیر دارایی مسوولیت‌هایی در زمینه رتبه‌بندی اعتباری آمریکا بر عهده دارد. اگر دولت مدیریت صحیح بر منابع مالی نداشته باشد و در بازپرداخت بدهی‌های خود ناکام بماند کل اقتصاد لطمه خواهد دید به همین دلیل وزیر دارایی ممکن است مسوولیت‌های دیگری هم بپذیرد که به شکل خاص در شرح وظایف شغلی او نوشته نشده است.

وزیر دارایی از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود و سپس مجلس سنا باید پس از بررسی توانایی‌ها و شنیدن دیدگاه‌های او وی را برای این سمت تایید کند. در واقع وزیر دارایی پیشنهاد شده از سوی رئیس‌جمهور باید بتواند رای اکثریت نمایندگان سنا را جلب کند. سپس او قسم یاد خواهد کرد. تجارب حرفه‌ای فرد انتخاب شده عمدتا باید درحوزه اقتصاد، حقوق، تجارت و آموزش باشد یا آنکه وی قبلا در یک پست دولتی فعالیت کرده باشد. تنها قاعده که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده این است که فردی که از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود نباید جزو اعضای مجلس نمایندگان باشد. هر عضو مجلس نمایندگان که برای پست وزیر دارایی نامزد می‌شود باید قبل از شروع به انجام وظیفه به‌عنوان وزیر دارایی، استعفا دهد.

دوره انجام وظیفه وزیر دارایی به تصمیم رئیس‌جمهور وابسته است. رئیس‌جمهور می‌تواند هر گاه لازم دید او را برکنار کرده و فرد دیگری را به جای وی قرار دهد. البته در موارد متعدد، وزیر دارایی در دولت بعدی هم در این سمت باقی مانده است. درحال‌حاضر استفان منوچین وزیر دارایی آمریکاست. او قبلا مدیر یک صندوق سرمایه‌گذاری، مدیر بانک گلدمن ساکس و تهیه‌کننده فیلم بوده است. بایدن، جنت یلن را به‌عنوان وزیر دارایی دولت خود انتخاب کرده است. او قبلا رئیس بانک‌مرکزی آمریکا بود و اگر مجلس سنا وی را تایید کند نخستین زنی خواهد بود که وزیر دارایی آمریکا می‌شود. نقش وزیر دارایی در تصمیم‌گیری‌های مالی آمریکا بسیار پررنگ است. در ماه‌های اخیر منوچین نماینده دولت آمریکا در مذاکرات بر سر برنامه حمایتی جدید بوده است. حقوق سالانه وزیر دارایی آمریکا ۲۱۹۲۰۰ دلار است.