فتح آخرین سنگر

هفته گذشته گروه‌های مخالف مادورو به رهبری خوآن گوایدو یک همه‌پرسی پرخطر را آغاز کردند و با این کار پرستیژ خود را در بوته آزمایش گذاشتند. آنها امیدوار بودند بتوانند مبارزه‌ای را علیه مادورو به راه اندازند. این امیدواری چندان منطقی نبود، زیرا ونزوئلا مدت‌هاست دچار بحرا‌ن‌های اقتصادی و سیاسی است و میلیون‌ها نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند. یک موضوع مهم این است که هر دو طرف یعنی حکومت مادورو و مخالفان آن منتظرند تا مشخص شود دولت آینده آمریکا که ماه بعد قدرت را در این کشور در دست خواهد گرفت، چه موضعی را در قبال ونزوئلا اتخاذ خواهد کرد. دولت کنونی آمریکا تحریم‌های شدید علیه ونزوئلا اعمال کرده تا زمینه را برای برکناری مادورو از قدرت فراهم کند.

اگرچه بایدن، مادورو را یک دیکتاتور نامیده است، اما او و اطرافیانش جزئیاتی از برنامه‌هایی که برای مقابله با ونزوئلا دارند منتشر نکرده‌اند. رئیس موسسه دیالوگ آمریکا مستقر در واشنگتن می‌گوید: «هم خوآن گوایدو و هم مادورو در انجام وعده‌هایی که داده‌اند ناکام بوده‌اند. بی‌اعتمادی کامل حکمفرماست و این بی‌اعتمادی بی‌دلیل نیست.»

مقامات انتخاباتی ونزوئلا اعلام کردند تنها ۳۱ درصد واجدان شرایط در کشور، پای صندوق‌های رای حاضر شدند و در این انتخابات، ائتلاف متشکل از حزب سوسیالیست متحد به رهبری آقای مادورو و احزاب طرفدار او ۶۷ درصد کرسی‌های پارلمان را تصاحب کرده‌اند. میزان حضور رای‌دهندگان نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ تقریبا نصف شده است. این یک نشانه از به ستوه آمدن مردم و از میان رفتن امیدها به تاثیر رای دادن در بهبود شرایط است.

اگرچه طرفداران مادورو در دادگاه‌ها و دیگر نهادها با اقدامات مختلف خود، مجلس ملی را به حاشیه رانده‌اند، اما این نهاد آخرین نهاد بزرگ حکومتی است که در کنترل مخالفان مادورو است. یک نکته مهم این است که ریاست گوایدو بر مجلس ملی سبب شد آمریکا و تعداد زیادی از کشورهای دیگر جهان او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت بشناسند. اما پنجم ماه آینده دوره مجلس کنونی پایان می‌یابد.

آمریکا، پاناما، کانادا و آلمان پس از اعلام نتیجه انتخابات هفته قبل، این انتخابات را محکوم کردند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک بیانیه اعلام کردند انتخابات هفته گذشته با حداقل استانداردهای بین‌المللی در زمینه روند معتبر انتخابات سازگار نبوده است. اتحادیه اروپا و شورای اروپا اعلام کردند ونزوئلا به شکل فوری نیازمند راه‌حل سیاسی است تا به بن‌بست کنونی پایان داده شود و زمینه برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم این کشور فراهم شود.

در سال‌های اخیر نزدیک به ۵ میلیون نفر از مردم ونزوئلا از کشور خود آواره شده‌اند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده امسال تولید ناخالص داخلی ونزوئلا ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت و نرخ بسیار بالای تورم به سقوط ارزش پول این کشور منجر شده است. برخی تحلیلگران معتقدند ونزوئلا در مسیر دیکتاتوری کامل در حرکت است و اکنون جامعه جهانی باید تصمیم بگیرد، آیا مایل است با این کشور تعامل کند یا در پی استقرار دموکراسی در آن است.