بازی خوانی صنایع کلیدی

همچنین با نزدیک شدن به پایان سال شمسی، در صورت بهبود وضعیت بیماری کرونا ممکن است افزایش تقاضایی در سطح تجاری و شخصی نیز در پیش داشته باشیم. در بلندمدت نیز با فرض بهبود روابط دیپلماتیک تنها به‌واسطه افزایش عرضه در نهاده تولید، ممکن است شاهد کاهش اندکی در نرخ‌ها باشیم و انتظار کاهش بیشتر نیاز به تحولات اساسی‌تر خواهد داشت. نکته مهم در بحث نرخ دلار جدا از کاهش یا افزایش آن، بحث ثبات نرخ ارز است که باعث چشم‌انداز قابل پیش‌بینی برای صنایع می‌شود‌ که با احتمال بالایی انتظار این سناریو وجود دارد.

  صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی به سه سرشاخه اصلی آمونیاک و اوره، متانول و الفین‌ها دسته‌بندی می‌شود. در هر سه شاخه ماهیت بنیادی صنایع نقش قابل‌توجهی داشته و دو فاکتور قیمت جهانی محصولات و نرخ دلار بیشترین تاثیر را بر این سه گروه دارند. همچنین قابل ذکر است که در ماه‌های پیش‌رو مهم‌ترین ریسکی که این صنعت را تهدید می‌کند بحث قانون‌گذاری خواهد بود. نرخ اوره جهانی به‌دلیل ماهیت تکرار شونده مصرف این محصول (عمدتا در کشاورزی) معمولا از یک ثبات کلی برخوردار است. به‌طوری که به‌صورت میانگین در قیمت‌های زیر ۲۴۰ دلار هرگز پایدار نبوده است. افزایش درآمد سالانه که انتظار می‌رود در ماه‌های پیش‌رو اتفاق بیفتد و  پیش‌بینی رشد اقتصادی، می‌تواند از عوامل تقویت‌کننده تقاضا برای کودهای شیمیایی باشد. براساس پیش‌بینی‌ها عرضه بالقوه کود اوره نیز کاهشی برآورد شده است. بنابراین با توجه به تمام عوامل، کاهش قیمت جهانی اوره دور از انتظار بوده و به احتمال زیاد در سه ماه پایانی سال همچنان انتشار اخبار مثبت از این صنعت را شاهد خواهیم بود.در مورد شاخه متانول به‌دلیل راه‌اندازی پایانه‌ جنوب شرقی آمریکا برای صادرات به احتمال زیاد با مازاد عرضه در بازار روبه‌رو باشیم که در بهترین حالت ثبات قیمت رخ خواهد داد، هرچند در دید یک ساله احتمال کاهش قیمت نیز وجود دارد. ولی در بلندمدت به‌دلیل استفاده از این محصول در واحد‌های با ارزش‌افزوده بالاتر عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید. در این محصول به‌دلیل افزایش شدید تقاضا در قیمت ۱۸۰ دلار و به‌واسطه به‌وجود آمدن استفاده‌های جایگزین از متانول، کاهش بیشتر عملا امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین قیمت متانول از نسبت خاصی با نفت پیروی می‌کند. درحال‌حاضر با توجه به قرارداد‌های آتی نفت وست تگزاس اینترمدییت کاهش به‌خصوصی در قیمت نفت مشاهده نمی‌شود. در نتیجه وضعیت مناسبی بر شرکت‌های تولید‌کننده این صنعت در ۳ماه پایانی سال‌جاری حکمفرما خواهد بود.الفین‌ها در بحران کرونا در شاخه پلی‌اتیلن سبک و سنگین آسیب کمتری نسبت به سایر صنایع دیده‌اند. با توجه به نوع مصرف این ماده در کالاهای روزمره به‌نظر می‌رسد با بهبود شرایط اقتصادی پس از واکسیناسیون عمومی، تقاضای این دسته از محصولات افزایش پیدا کرده و تا قیمت‌های قبل از همه‌گیری کرونا رشد پیدا کنند. هر چند قیمت دستوری گاز در زمان کاهش قیمت اتان باعث شده است که شرکت‌های این گروه نتوانند از فرصت سودآوری به‌وجود آماده استفاده ببرند اما همچنان وضعیت محصولات سبک در این صنعت مثبت ارزیابی می‌شود. بهبود وضعیت اقتصادی کشورها از مهم‌ترین دلایل رشد تقاضا در این صنعت است. با تمام دید مثبتی که نسبت به صنعت پتروشیمی وجود دارد، ریسک قانون‌گذار در این صنعت بالا خواهد بود.

  صنعت پالایشگاهی

صنعت پالایشگاهی از نظر عملیات واقعی پالایش و از نظر بنیادی صنعت سودآوری نیست اما به‌واسطه قوانین حاکم بر این صنعت، در صورت‌های مالی سود شناسایی می‌شود. در روزهای اخیر با بهبود کرک اسپرد در این صنعت روبه‌رو بوده‌ایم. پتانسیل مثبت ویژه‌ای در این صنعت برای سه ماه پایانی سال وجود ندارد، اما کاهش شدیدی که در قیمت‌های سهام این گروه اتفاق افتاده است شاید جذابیت این صنعت را بالا برده باشد. به هرحال ریسک این صنعت بالا ارزیابی می‌شود و خیلی مورد توجه سهامداران بنیادی نخواهد بود.

  صنعت فولاد

چین در فولاد درست در زمانی که دنیا با رکود اقتصادی مواجه بوده، رکوردشکنی کرده است. این صنعت نیز بسیار وابسته به قیمت جهانی و نرخ دلار است. محرکه اصلی این صنعت در دنیا، مصرف چین در بحث ساخت‌وساز است که براساس گزارش‌های فعلی این بخش از اقتصاد چین با ثبات ارزیابی شده است. به همین دلیل حفظ قیمت‌های فعلی جهانی در این صنعت پیش‌بینی می‌شود. همچنین وجود طرح‌های عمرانی بسیار بزرگ در ترکیه که به احتمال زیاد از سال آینده کلید خواهد خورد، می‌تواند بر قیمت فولاد منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد. در مقایسه نسبت قیمت بر سود صنایع براساس آخرین سودهای تحلیلی می‌توان گفت نسبت P/ E این صنعت نسبت به سایر صنایع در بهترین وضعیت قرار دارد. با توجه به ثبات اقتصادی انتظاری در سال آینده، تمرکز بر صنایع DPS محور می‌تواند استراتژی خوبی باشد و باید گفت که سهام این صنعت قطعا یکی از اولین انتخاب‌های این استراتژی است.

  صنعت مس

مس تا به امروز رکورد‌های بسیار شگفت‌انگیزی از خود به جا گذاشته است که باعث جذابیت این صنعت نیز بوده است. براساس پیش‌بینی‌های موجود امکان دستیابی این فلز رنگی به سطوح بالاتر از نرخ‌های فعلی نیز دور از انتظار نیست. از مهم‌ترین علل این پیش‌بینی‌ها به‌وجود آمدن پتانسیل مصارف خاص این فلز در صنایع است. با یک برآورد خوش‌بینانه ممکن است مس تا قبل از پایان سال یک جهش دیگر را نیز تجربه کند. همچنان قرار دادن این صنعت در گوشه ثابتی از پرتفوی سهامداران در سه ماه پایانی سال پیشنهاد خوبی به‌نظر می‌رسد.

  صنعت بیمه

صنعت بیمه از نظر فعالیت بیمه‌ای قبل سرمایه‌گذاری ذخایر خود متاسفانه نکته هیجان‌انگیزی ندارد. عموم ضرایب خسارات شرکت‌ها در سطح متوسط صنعت بوده‌اند و بهبود در برخی شرکت‌های بیمه به‌واسطه بهبود کارآیی نبوده است. هرچند ضریب خسارت کلی صنعت در هشت ماه نخست امسال کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده بود اما همچنان تکرار شوندگی این کاهش و حتی ادامه‌دار بودن آن تا پایان سال در هاله‌ای از ابهام است. در بلندمدت اما در صورت بهبود شرایط برای سرمایه‌گذار خارجی و توانایی کسب بیمه اتکایی از غول‌های این صنعت در دنیا می‌تواند تحول بزرگی را تجربه کند. در سه ماه پایانی سال می‌توان گفت آنچه باعث جذابیت این صنعت در یک سال اخیر بود، سرمایه‌گذاری ذخایر فنی شرکت‌ها به‌ویژه در پرتفوی بورسی آنها بوده است که شناسایی این سود‌ها یا پتانسیل این شناسایی بسیار  مورد توجه بازار قرار گرفت. خبر خوب در صنعت این است که این پتانسیل هنوز برای سه ماه پایانی برای برخی از شرکت‌ها وجود دارد.

  صنعت لیزینگ

صنعت لیزینگ، صنعت روزهای رکود است. با توجه به نرخ‌های وام بانکی به‌طور کلی نرخ‌های فعلی  سودجذابیتی برای مشتریانش ایجاد نمی‌کند. تمرکز این صنعت بیشتر بر این صنعت خودرو است و رشد افسار گسیخته قیمت‌ها در صنعت خودرو طی سال جاری باعث ثبات رو به کاهش قیمت‌ها در سال آینده خواهد بود. از طرف دیگر به احتمال زیاد در صورت بهبود روابط دیپلماتیک اولین صنعتی که مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار بگیرد، صنعت خودرو است که به‌طور کلی می‌تواند بازار را هم برای صنعت خودرو هم برای صنعت لیزینگ به‌طور کامل عوض کند، بنابراین بهبود عملکرد این صنعت از نظر سودآوری در سه ماه پایانی سال با تغییرات مثبت قابل‌توجهی ارزیابی نمی‌شود.

  صنعت بانک

صحبت در مورد این صنعت از دیدگاه بنیادی بسیار جای تامل و تفکر دارد، اما متاسفانه براساس تجربه چندین ساله نتیجه‌ای که در سودآوری این صنعت در نهایت توسط خود بانک‌ها گزارش می‌شود با تمام تحلیل‌ها می‌تواند متفاوت باشد. در سال‌جاری اختلاف  بین سود پرداختی و بهره دریافتی در این صنعت مثبت شد که خبر بسیار خوبی برای صنعت از دید عملیاتی بوده است. پتانسل تسعیر ارز در این صنعت نیز یکی دیگر از نقاط قابل‌توجه است که شاید غیرعملیاتی به‌حساب بیاید، ولی به معنای غیرتکرار شوندگی آن نخواهد بود، هرچند دسته‌بندی غیرعملیاتی بودن آن نیز جای بحث دارد، چراکه می‌توان به آن، نام مدیریت ریسک قوی توسط بانک‌ها داد. همچنین این پتانسیل برای بانک‌ها وجود دارد که در صورت بهبود شرایط دیپلماتیک تحول عظیمی در این صنعت رخ دهد.

  صنعت دارو

صنعتی که بیشتر از هر صنعت دیگر در کشور از تحریم‌ها آسیب دیده است. صنعتی پرپتانسیل در کشور به‌دلیل دانش متخصصان داخلی و هرم جمعیتی که نیازشان به این صنعت باثبات است. بحث مواد اولیه و ارز مهم‌ترین نکات این صنعت هستند. بهبود شرایط اقتصادی و دیپلماتیک کشور تحول بسیار بزرگی برای این صنعت است که ارزش سهامداری را خواهد داشت. ثبات ارزی (نه کاهش و نه افزایش) به این صنعت بسیار کمک خواهد کرد. در صورت انتخاب این صنعت به‌عنوان بخشی از پرتفوی تا پایان سال شاید نیاز به صبوری و دید بلندمدت‌تری داشته باشید اما توجه به این نکته ضروری است که سود پایدار این صنعت بزرگ‌ترین عامل جذابیت آن در سال‌های اقتصادی همراه با رونق است.