بازار یک تریلیون دلاری

طرفداران فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت‌کوین می‌گویند سرمایه‌گذاران نباید نگران سقوط قیمت‌ها نظیر سقوطی که اوایل سال ۲۰۱۸ در قیمت بیت‌کوین مشاهده شد، باشند. پایان سال ۲۰۱۷ قیمت بیت‌کوین به ۲۰ هزار دلار رسید اما چند ماه بعد شاهد افت قیمت‌ها به سطح ۳هزار دلار بودیم. از دید این گروه، مهم‌ترین تفاوت رونق کنونی و رشد شدید قیمت‌ها در پایان سال ۲۰۱۷ این است که سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ وارد بازار شده‌اند و همین حضور سبب رشد قیمت‌ها شده است. پاول تودور‌جونز و استنلی دروکن‌مایر سال گذشته به گروه سرمایه‌گذاران خوشبین درباره افق بازار ارزهای دیجیتال پیوستند و نیز شرکت رافر انگلستان که در‌حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند ۷۵۰ میلیون دلار بیت‌کوین به سبد سرمایه‌گذاری خود افزوده است.

اما این بدان معنا نیست که همه سرمایه‌گذاران دیدگاهی مثبت درباره آینده این بازار دارند. پیتر شیف، معامله‌گر مشهور آمریکایی و نوریل‌روبینی اقتصاددانان برجسته، درباره بازار بیت‌کوین و رشد شدید قیمت این ارز بدبین هستند. آنها معتقدند بیت‌کوین یک دارایی بدون ارزش ذاتی است و رشد قیمت آن حاصل سفته‌بازی است. از دید آنها حبابی که اکنون در بازار این ارز دیجیتال تشکیل شده، ممکن است هر لحظه بترکد. عده‌ای از تحلیلگران بازار بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال می‌گویند: «نشانه‌هایی وجود دارد که از رشد شدید تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران خرد حکایت دارد. این گروه از سرمایه‌گذاران برای جانماندن از بازار و سودی که نصیب دیگر سرمایه‌گذاران شده، به بازار هجوم آورده‌اند. این روند تبعاتی برای چرخه بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت. زیرا رشد شدید قیمت‌ها در اواخر سال ۲۰۱۷ حاصل سفته‌بازی بود و چند ماه بعد قیمت‌ها به‌شدت سقوط کرد.»

یک نکته مهم که تمامی فعالان بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنند این است که نوسان قیمت‌ها در این بازار همچنان بزرگ خواهد بود. داده‌ها از روند جست‌وجوها در گوگل نشان می‌دهد ابتدای ماه‌جاری میلادی جست‌وجوی واژه بیت‌کوین به‌شدت افزایش یافت و این همان رویدادی بود که دسامبر سال ۲۰۱۷ رخ داد. در آن زمان جست‌وجوی واژه بیت‌کوین و قیمت این ارز به سرعت افزایش یافته بود. پنج‌شنبه گذشته ارزش بازار ارزهای دیجیتال برای نخستین‌بار از مرز هزار میلیارد دلار گذشت. علت اصلی این افزایش، رشد قیمت بیت‌کوین بود. روز پنج‌شنبه قیمت بیت‌کوین برای مدتی کوتاه به بالاتر از ۴۰ هزار دلار رسید. بیت‌کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال جهان است که ارزش بازار آن به بالاتر از ۷۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

موضوع بعدی افزایش ثبت‌نام‌ها در پلت‌فرم‌های آنلاین سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و رشد حجم معاملات این ارزهاست. برای مثال تعداد دارندگان بیت‌کوین در پلت‌فرم ایی‌تارو چهارم ژانویه امسال نسبت به همین روز در سال گذشته ۶۱‌درصد بیشتر بود. همچنین تعداد دارندگان اتریوم طی یک‌سال یاد شده ۴۹درصد افزایش یافته است. تحلیلگر ایی‌تارو می‌گوید: «افت‌وخیزهای بزرگ همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. این نوسان‌ها پس از رشد شدید قیمت‌ها طبیعی است. ارزهای دیجیتال درحال فراگیرتر شدن هستند و بر تعداد سرمایه‌گذاران در این بازار افزوده خواهد شد.»

تحلیلگر ریوالوت می‌گوید: «در یک ماه پایانی سال گذشته ۳۰۰ هزار مشتری جدید برای ارزهای دیجیتال وجود داشته و این رشد در تعداد مشتری‌ها هم‌زمان با افزایش سریع قیمت‌ها رخ داده است.» در این پلت‌فرم، بیت‌کوین پرطرفدارترین ارز دیجیتال بوده و پس از آن ریپل و اتریوم قرار دارند. طی دو هفته اخیر قیمت اتریوم، لایت‌کوین و بیت‌کوین‌کش به‌سرعت افزایش یافته است و معمولا در دوره‌ای که قیمت بیت‌کوین رشد می‌کند، قیمت این ارزها نیز بالا می‌رود. در چند ماه اخیر دیدگاه‌هایی جالب‌توجه درباره بیت‌کوین مطرح شده است. برای مثال این ارز را «طلای دیجیتال» توصیف می‌کنند، به این معنا که بیت‌کوین دارایی امنی است که از دارایی‌ها در برابر تورم محافظت می‌کند. چندی پیش تحلیلگران بانک جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کردند در بلندمدت قیمت بیت‌کوین به ۱۴۶هزار دلار خواهد رسید اما آنها همچنین نسبت به معکوس‌شدن ناگهانی روند رشد قیمت‌ها هشدار داده‌اند.