ریسک‌های رشد نقدینگی

معاون رئیس بانک‌مرکزی چین در واکنش به پرسش‌هایی که درباره اثرات این برنامه بر اقتصاد این کشور مطرح شده گفته است بانک‌مرکزی باید کاملا مراقب باشد، زیرا یکی از اهداف این نهاد، جلوگیری از ریسک‌های مالی خارجی است. از دید او سه ریسک اصلی اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند که یکی از آنها سیاست‌های به‌شدت انبساطی یعنی افزایش قابل ملاحظه نقدینگی در اقتصاد جهان است. واقعیت این است که جهت جریان‌های فرامرزی نقدینگی از ثبات لازم برخوردار نیست و این بی‌ثباتی به بازارهای مالی سرایت می‌کند.

دومین ریسک، همه‌گیری کروناست که تاثیرات بی‌سابقه بر اقتصاد جهان گذاشته و یکی از این تاثیرات، افزایش بدهی کشورهای فقیر است. این عامل سبب کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان می‌شود. سومین عامل، واگرایی بین شاخص‌های بنیادی اقتصاد و وضعیت بازارهای مالی است. بانک‌مرکزی مثل همیشه حفظ ثبات و رونق اقتصادی این کشور را در اولویت قرار داده است و در این مسیر به نظارت بر سیستم مالی و تقویت همکاری با دیگر کشورها در چارچوب پلت‌فرم‌های نظیر گروه ۲۰ ادامه خواهد داد.

بانک‌مرکزی درباره نقدینگی اضافی در اقتصاد جهان که حاصل اجرای سیاست‌های پولی و مالی عظیم در اقتصادهای توسعه‌یافته است، ابراز نگرانی کرده است. از دید این نهاد، آن نقدینگی سبب شکل‌گیری حباب در بازارهای مختلف می‌شود و هنگامی که آن حباب بترکد، بحران‌های مالی در جهان رخ می‌دهد. به‌دلیل بازده‌های بالاتر، سرمایه‌های خارجی همچنان درحال ورود به بورس و بازار اوراق قرضه چین است. ورود این سرمایه‌ها در صورتی که بی‌ثباتی‌ها در جهت حرکت سرمایه‌ها ادامه پیدا کند، یک ریسک بزرگ خواهد بود.

غیر از برنامه‌هایی که جو بایدن برای کمک به اقتصاد آمریکا معرفی کرده، بانک‌مرکزی این کشور نیز در سال گذشته میلادی از انواع ابزارها برای حمایت از اقتصاد استفاده کرده و رئیس این نهاد بارها گفته است، نرخ‌های بهره در آینده نزدیک بالا برده نخواهد شد. این به معنای ادامه پیدا کردن سیاست‌های به‌شدت انبساطی بانک‌مرکزی آمریکاست که در نتیجه آن، دائما بر میزان نقدینگی در اقتصاد این کشور و جهان افزوده می‌شود.

برخی تحلیلگران نگران آن هستند که سیاست‌های انبساطی پولی و مالی در آمریکا سبب بی‌ثباتی جریان‌های ورودی و خروجی سرمایه به و از چین شود. از دید این تحلیلگران، فشارهای حاصل از این جریان‌ها بسیار قدرتمند است و بر ارزش یوآن، شاخص‌های بورس و بازدهی اوراق قرضه چین اثر می‌گذارند. چین تاکنون نتوانسته همزمان با حرکت در مسیر رونق، ثبات بازارها و ارزش یوآن را حفظ کند اما این ریسک‌ها باقی هستند و ممکن است در آینده تحولات نامطلوب در بازارها رخ دهد. برنامه رئیس‌جمهور آمریکا که هفته پیش معرفی شد، از پیش اثراتی بر اقتصادها داشته است برای مثال بر انتظارات تورمی افزوده و سبب رشد نرخ بازدهی اوراق خزانه شده است. این تحولات بر بازارهای مالی، بازار مواد خام و نیز ارزش ارزها اثراتی داشته و خواهد داشت.