اعتبارسنجی مدیران بنگاه‌ها

در واقع پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها که قبلا منتشر می‌شد و ذاتا یک تصمیم درست بود، اما شاهد ارائه گزارش‌هایی بر پایه مفروضات واهی از سوی مدیران بودیم که عملا ابزار بودن این گزارش‌ها را زیرسوال می‌برد. حتی در برخی موارد سوءاستفاده‌هایی نیز از این گزارش‌ها می‌شد. در چنین شرایطی سازمان بورس به جای انتخاب مسیر صحیح برای حمایت و توجیه تصمیم درست خود (انتشار گزارش‌های مربوط به پیش‌بینی) و پیگیری ریشه مشکلات، اقدام به حذف کلی تصمیم کرد. در اصل سازمان بورس باید نظارت بیشتری بر صلاحیت حرفه‌ای مدیران یک مجموعه داشته باشد و صرفا فیلتر تایید صلاحیت خود را بر پایه چند سابقه مدیریتی و مواردی از این قبیل نداشته باشد. به عبارتی آنچه عامل از بین رفتن یک ابزار بسیار مفید برای بازار سرمایه شد، عدم صلاحیت مدیران و عدم توانایی و حتی سوءاستفاده آنها در ارائه گزارش‌هایی بر پایه پیش‌بینی از آینده بود.حال بازگشت مجدد گزارش‌های مبتنی بر پیش‌بینی، اتفاق مثبتی است که باید برای مفید واقع شدن آنها ملاحظاتی را مد نظر قرار بدهیم:

الف) صلاحیت مدیران گزارش‌دهنده و توانایی آنها در پیش‌بینی از عملکرد آتی موردتوجه قرار گیرد.

ب) سرمایه‌گذاران از این گزارش‌ها به‌عنوان بخشی از مسیر تحلیل استفاده کنند، نه همه آنچه را که برای تصمیم‌گیری اقتصادی نیاز دارند، تنها بر پایه این گزارش‌ها بنا کنند.

ج) ساختار یا دستورالعملی تهیه شود که این امکان را برای مدیران فراهم سازد که در صورت تغییر با اهمیت مفروضات، تا تهیه و انتشار گزارش‌های بعدی بازار سرمایه منتظر نباشد. به عبارت دقیق‌تر خود شرکت‌ها اقدام به ارائه گزارش‌های اصلاحی داشته باشند یا حداقل یک شفاف‌سازی منتشر کنند و بر سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار دهند.