پلت‌فرم دیپلماسی

ما در آینده باید به موضوع رفتارهای ایران در منطقه رسیدگی کنیم اما از دید ما، اولویت حیاتی، مقابله با یک بحران هسته‌ای است. زیرا ایران درحال نزدیک شدن به ساخت سلاح هسته‌ای است. ما مایلیم ترتیبی دهیم تا برخی محدودیت‌ها در این برنامه بار دیگر اعمال شود.» جلوگیری از رسیدن ایران به توانایی تولید مواد هسته‌ای قابل استفاده در سلاح هسته‌ای، عامل اصلی بود که زمینه را برای حرکت دولت باراک اوباما به سوی انعقاد پیمان هسته‌ای فراهم کرد. تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا و چه وقت آمریکا به پیمان هسته‌ای بازگردد و تصمیم‌گیری درباره توافقی جدید که شامل امتیازدهی‌ها و وعده‌های جدید باشد یکی از نخستین آزمون‌های دولت جدید آمریکا در حوزه سیاست خارجی است. بایدن در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری‌خود وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات به پیمان هسته‌ای ایران باز خواهد گشت. او اعلام کرده، ابتدا ایران باید به تمام تعهدات خود در این پیمان عمل کند و سپس، یک پیمان احیا شده، نقطه آغاز برای مذاکره بر سر توافقی فراگیرتر است که شامل نگرانی‌های دیرینه آمریکا از جمله برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت از تروریسم و رفتارهای منطقه‌ای ایران خواهد بود.

از دید سالیوان، این تهدیدها از زمان خروج آمریکا از پیمان هسته‌ای شدت پیدا کرده است. او گفت: «دیدگاه ما این است که اگر بتوانیم به دیپلماسی بازگردیم و برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنیم، پلتفرمی شکل می‌گیرد که بر روی آن می‌توان تلاش‌های جهانی را آغاز کرد تا با تهدیدهای دیگری که ایران به‌وجود آورده از جمله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور مقابله کرد.» آقای سالیوان به یک جدول زمانی اشاره نکرده و درحال‌حاضر در کاخ‌سفید و وزارت‌خارجه، مشاوران و کارشناسان در حال بحث درباره این جدول زمانی هستند. یکی از گزینه‌ها، حرکت به سمت احیای پیمان اولیه است و گزینه بعدی احتمالا همکاری و مشورت با همپیمان‌ها برای ایجاد یک توافق موقت خواهد بود. تاکید آقای سالیوان به نیاز فوری به مهار ایران نشان می‌دهد، اقدامات آمریکا با سرعت انجام خواهد شد، اما او توضیحی درباره اینکه آن واکنش چه خواهد بود نداد.

از دید وزیرخارجه جدید آمریکا، بازگشت این کشور به پیمان هسته‌ای روندی زمان‌بر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد روند تصمیم‌گیری درباره اقدام احتمالی آمریکا پیشرفتی نداشته و موضع آمریکا این است که اگر ایران به تمامی تعهدات خود عمل کند، آمریکا به پیمان هسته‌ای بازخواهد گشت. اما سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفته است: «تا رسیدن به زمان بازگشت هر دو طرف به پیمان هسته‌ای زمانی طولانی باقی است. زیرا از یک سو ایران در حوزه‌های مختلف تعهدات خود را زیر پا گذاشته و از سوی دیگر ما برای رسیدن به تصمیم باید بسیاری از مسائل را ارزیابی کنیم. ما همچنین با کنگره و همپیمان‌هایمان همکاری خواهیم کرد.