11 درخواست از یک رئیس

یکی دیگر از موارد مهم، تلاش برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه است؛ در واقع ریاست سازمان بورس جایگاه پایین‌تری از رئیس‌کلی بانک‌مرکزی یا رئیس‌کل بیمه مرکزی ندارد؛ چراکه جایگاه و ضریب‌نفوذی که بورس در این روزها بر کل جامعه دارد، بسیار افزایش یافته و بازار سرمایه با این روند در حال نزدیک‌شدن و دستیابی به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران است.کمااینکه در کشورهای پیشرفته، بازار سرمایه نقش اول اقتصادی آنجا را دارد، ولی در کشور ما هنوز به آن جایگاه نرسیده، اما می‌تواند برسد. به‌نظر می‌رسد در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو قطعا افرادی که کاندیدا هستند، برای گسترش و پیشرفت بازار سرمایه برنامه‌هایی خواهند داشت و این نشان‌دهنده این است که این بازار روزبه‌روز جایگاه بهتری را نه فقط نزد عموم جامعه، بلکه در سمت مسوولان و متصدیان امر پیدا می‌کند. کمااینکه مشاهده می‌شود روسای قوای مختلف (قوه مجریه، قوه مقننه و حتی قوه قضائیه) در این‌خصوص بارها صحبت‌هایی داشته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده افزایش جایگاه، افزایش ضریب‌نفوذ و ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اجتماع است.

چهارمین مورد مهمی که انتظار می‌رود سکاندار جدید بازار سرمایه مدنظر قرار دهد، توسعه سامانه‌های نظارتی در بازار سرمایه است. کمااینکه شاهد شکل‌گیری تخلفاتی کم و بیش زیاد در این بازار هستیم که این امر نیاز به‌دقت بیشتر برای بررسی و نظارت در بازار را تشدید می‌کند.

مورد دیگر شفاف کردن عملکرد سهامداران درصدی چه حقیقی و چه حقوقی است. بهتر است برای شفافیت بیشتر اسم افراد حقیقی نیز ذکر شود. همچنین گزارش‌های ادواری از وضعیت عملکرد و رفتار سهامداران درصدی نیز ترجیحا به‌صورت یک‌ماهه منتشر شود؛ به‌طور مثال هر شرکتی عنوان کند که این ماه چه تعداد از سهام آن شرکت توسط سهامداران درصدی فروخته ‌یا خریداری شده است تا به این ترتیب سهامداران بیشتر با سیاست سهامداران عمده شرکت‌ آشنا شوند.  ششمین درخواست از رئیس جدید سازمان بورس، تشکیل کانون سهامداران خرد و حضور نمایندگان این قشر از سهامداران در جلسات مربوط به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های اصلی بازار سرمایه است. قطعا با توجه به تعداد بالای سهامداران حقیقی، حضور سهامداران خرد و نمایندگان آنها می‌تواند نتایج این جلسات را بسیار موثرتر‌ کند. بنابراین حضور نمایندگان سهامداران خرد در جلسات و دفاع از حق و حقوق خودشان می‌تواند نوید این را داشته باشد که وضع قوانین جدید برای سهامداران خرد بسیار بهتر باشد.

از رئیس‌سازمان انتظار می‌رود که تصمیم‌گیری‌هایش براساس مشورت با افراد اهل فن باشد؛ چراکه بازار سرمایه مستقیما با سرمایه مردم سروکار دارد و این مهم باعث می‌شود که بازار سرمایه دیگر جای آزمون و خطا نباشد؛ چراکه کوچک‌ترین تصمیم اشتباهی می‌تواند بر سرمایه مردم و همچنین اعتماد آنها خدشه وارد کند و این برای کلیت بازار مناسب نخواهد بود. همچنین با توجه به تغییرپذیری بسیار زیاد بازار سرمایه و واکنش این بازار به قوانین و حتی شایعات، انتظار می‌رود که بررسی‌های لازم از سوی سکاندار بازار سرمایه صورت گیرد. انتظار می‌رود که رئیس محترم سازمان بورس در جریان این شایعات و اخبار باشند، منفعت سهامداران را مدنظر قرار دهند و ضمن دفاع حداکثری از حقوق سهامداران، شفاف‌سازی‌های لازم را انجام دهند تا سهامداران تکلیف خود را بدانند. در واقع بازاری که پر از ابهام و سیاست (سیاست‌های مختلف و به‌قولی ناشفاف) باشد، برای سهامداران، بازار مناسبی نیست و نخواهد بود.

نهمین انتظار از رئیس جدید سازمان بورس این است که نه‌تنها ایجاد و گسترش ابزارهای نوین مالی را در فهرست برنامه‌های توسعه‌ای قرار دهد، بلکه پس از آن نیز باید کمک‌هایی در جهت تعمق این بازار به‌کار گیرد. به‌عبارت دقیق‌تر هدف صرفا معرفی و ورود ابزار جدید به بازار نباشد، بلکه بهادادن به این ابزارهای نوین و بررسی‌های پیاپی، شناسایی ضعف و کاستی‌ها و بهبود مستمر مدنظر باشد.

قطعا یکی از موارد مهم دیگر برای سهامداران، ورود و خروج راحت در سهم است؛ یعنی اینکه یک سهامدار به‌راحتی بتواند سهمی را بخرد  یا بفروشد. به عبارت دقیق‌تر، افزایش قابلیت نقدشوندگی در بازار سهام. هرچند چنین روندی در سهام شرکت‌های بزرگ به‌خاطر عرضه و تقاضای زیادی که وجود دارد، راحت‌تر است، اما درخصوص بسیاری از سهم‌ها چنین موردی مشاهده نمی‌شود. بنابراین دهمین انتظار این است که وضعیت بازارگردانی در سهم‌های کوچک بسیار بیشتر و به‌جد پیگیری شود. البته در این راستا قوانین مرتبط با بازارگردانی تا حدود زیادی احتیاج به اصلاحات دارد که انتظار می‌رود تیمی کارشناسی در این‌خصوص تشکیل شود و این مورد را بررسی کند.  یکی از موارد دیگر که باید بررسی‌های لازم در آن صورت گیرد، بحث مربوط به توقف نمادها است. باید قوانین توقف‌ها و بازگشایی‌ها بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. در خیلی از موارد قوانین دست‌و‌پاگیری وجود دارد که حتی بعضا رعایت نمی‌شود‌. همچنین برخی نمادها چندین سال است که در توقف به‌سر می‌بردند. باید راهکار مناسبی برای چنین مواردی درنظر گرفته شود.