تحقیقات مختلف عوامل متعددی را در اثرگذاری بر قیمت مسکن معرفی کرده‌اند. برآیند نتایج آنها نشان می‌دهد بخش مسکن متاثر از عوامل درون‌بخشی و برون‌بخشی است. علاوه بر این برخی عوامل در کوتاه‌مدت آثار خود را بروز می‌دهند و برخی دیگر در میان‌مدت و بلندمدت. عواملی مانند متغیرهای کلان همانند نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی، درآمد نفتی، نرخ رشد شهرنشینی، بازدهی سایر بازارها، سیاست‌های مالیاتی و... عواملی هستند که از بیرون بر بخش مسکن اثر دارند. در کنار این سیاست‌های تسهیلاتی برای ساخت و خرید مسکن، هزینه‌های ساخت‌وساز، نرخ اجاره‌بها به‌عنوان بازدهی این بخش و... از عوامل درون‌بخشی در این بازار به شمار می‌روند.

اثربخشی تعدادی از این پارامترها به ویژه عوامل برون بخشی از ابتدای سال جاری سبب شد بازار مسکن روند متفاوتی را طی کند به‌طوری‌که مطابق با آمار رسمی در هفت ماه ابتدایی امسال، میانگین قیمت مسکن ماهانه حدود ۸ درصد رشد کرد. البته همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، روند رشد قیمت متوقف و با اندکی کاهش همراه شد. هرچند این روند تداوم نیافت و در ابتدای زمستان بازار مسکن مجددا شاهد رشد قیمت‌ها بود.

اکنون از نگاه بسیاری از بازیگران این حوزه، وضعیت بازار مسکن مبهم است؛ از این رو این سوال مطرح است که علت رفت و برگشت قیمتی در دوماه گذشته بنا بر آمار رسمی چیست؟ آیا شرایط بازار تغییر کرده یا اینکه وابسته به شرایط سایر بازارها، بازار مسکن هم سیگنال جدید نشان داده است؟ آیا اساسا با حجم کم معاملات، این آمارها می‌تواند مبنای درستی برای قضاوت درباره وضعیت بازار باشد؟ نهایتا اینکه آیا بازار همچنان دچار حباب قیمتی است؟ اگر بله، آیا انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن انتظار درستی است؟ صاحب‌نظران و کارشناسان بازار مسکن در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان به این سوالات پاسخ می‌دهند.