رقابت سنگین هند وآمریکا

شرکت مشاوره‌ای دلویت پیش‌بینی کرده که امسال هند پس از آمریکا به دومین تولیدکننده بزرگ واکسن برای کرونا تبدیل خواهد شد. تخمین زده می‌شود که سال‌جاری میلادی در این کشور ۵/ ۳میلیارد دز واکسن کرونا تولید می‌شود. در ایالات‌متحده تعداد یاد شده چهار میلیارد دز خواهد بود. از سوی دیگر شرکت‌ها در هند درحال بالا بردن ظرفیت تولید برای تامین تقاضا هستند. تحلیلگر شرکت بهارات بایوتک هند که با مشارکت شورای تحقیقات پزشکی این کشور یک واکسن برای کرونا تولید کرده می‌گوید: «ما درحال بالا بردن ظرفیت تولید سالانه واکسن کوواکسین هستیم تا بتوانیم آن را به ۷۰۰ میلیون دز برسانیم.» در هند مجوز استفاده اضطراری کوواکسین صادر شده است. اما برخی جنجال‌ها درباره فقدان شفافیت در مسیر تایید آن، موانعی در برابر تولید این واکسن پدید آورده‌اند. همچنین درباره کارآیی آن داده‌های کافی منتشر نشده است.

واکسن دیگری که در هند به «کووی شیلد» معروف است و از سوی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا ساخته شده، مجوز استفاده اضطراری در هند را دریافت کرده است. درحال‌حاضر این واکسن از سوی موسسه سروم هند درحال تولید است. بنا به گزارش رویترز، موسسه یاد شده هر ماه ۵۰ میلیون دز از واکسن کووی شیلد را تولید می‌کند و قصد دارد ظرفیت تولید را ماه آینده به ۱۰۰ میلیون دز در ماه برساند. دیگر شرکت‌های هندی جهت تولید واکسن برای تولیدکنندگانی نظیر صندوق سرمایه‌گذاری روسیه و شرکت جانسون و جانسون آمریکا قرارداد امضا کرده‌اند. البته این واکسن‌ها هنوز برای استفاده مجوزی دریافت نکرده‌اند.

در گزارش بانک جی پی مورگان آمده است: «حتی اگر شرکت‌های هندی نتوانند به‌طور مستقل واکسن‌هایی برای کرونا تولید کنند، ظرفیت موجود برای تولید واکسن در هند فرصتی برای شرکت‌های خارجی سازنده واکسن ایجاد می‌کند تا با شرکت‌های هندی به‌طور مشترک به تولید واکسن‌های تایید شده بپردازند. به این شکل هم تقاضای داخلی هند تامین می‌شود و هم امکان صادرات واکسن پدید می‌آید. رئیس بنیاد سلامت عمومی هند می‌گوید: «واکسن‌های تولید شده در این کشور احتمالا برای کشورهای درحال توسعه مناسب‌تر خواهد بود.» درحال‌حاضر در برخی واکسن‌های مطرح نظیر واکسن شرکت فایزر و بایون‌تک و واکسن شرکت مدرنا از فناوری mRNA استفاده می‌شود. در این روش از مواد ژنتیکی برای تحریک بدن به شروع روند مبارزه با بیماری استفاده می‌شود.

تولید این واکسن‌ها به درجه حرارت بسیار پایین نیازمند است و برای اکثر سیستم‌های درمانی استفاده از آنها غیرممکن است. حمل‌ونقل واکسن‌های تولید شده در هند آسان‌تر و هزینه آن پایین‌تر است در نتیجه هند برای تامین تقاضا در کشورهای درحال توسعه، در جایگاه بهتری نسبت به اروپا و آمریکا قرار دارد. ظرفیت بالای هند در تولید واکسن سبب می‌شود این کشور توانایی تامین نیاز دیگر کشورها به واکسن را داشته باشد. دهلی‌نو قول داده به کشورهای همسایه واکسن ارسال کند و بنا به اعلام خبرگزاری رویترز، هند تاکنون بیش از ۱۶ میلیون دز واکسن به ۱۷ کشور ارسال کرده است.

ظرفیت تولید واکسن در هند برای تامین نیاز داخلی این کشور کافی است. هند با توجه به سابقه مثبت درحوزه تولید واکسن می‌تواند بر تولید خود افزوده و تقاضای بین‌المللی را تامین کند البته روند تولید تعداد بالای واکسن با چالش‌هایی روبه‌روست. تحلیلگر موسسه جفریز معتقد است توزیع واکسن در هند کند بوده است. حتی با فرض آنکه بر سرعت آن افزوده خواهد شد در یک‌سال تنها ۲۲ درصد جمعیت ۳۸/ ۱ میلیارد نفری هند واکسینه خواهند شد. درحوزه توزیع، ذخیره و انجام واکسیناسیون موانعی وجود دارد. در واقع هند برای ذخیره‌سازی و توزیع میزان بالای واکسن با مشکلاتی مواجه است و به همین دلیل باید به تولید و توزیع واکسن‌هایی اقدام کند که به درجه حرارت پایین نیاز ندارند.