در این میان ضریب تعدیل سهام در محاسبه تضمین اعتباری مشتریان اصطلاحی است که برای میزان اختصاص اعتبار خرید سهام به مشتریان کارگزاری‌های بورس اطلاق می‌شود. ضریبی که امسال تحت تاثیر نوسانات شدید بازار سهام، با تغییرات زیادی همراه شد. به‌طوری‌که سیاست‌گذاران بازار سرمایه در برهه‌ای از زمان تصمیم به کاهش این ضریب  گرفتند و در مقابل برخی مواقع به افزایش آن اقدام کردند. به‌طوری‌که آخرین مصوبه کمیته پایش ریسک بازار سرمایه از افزایش ضریب اعتباری به ۶۰درصد حکایت دارد.

به این ترتیب در حالی امسال بازار سرمایه یکی از پرچالش‌ترین سال‌های فعالیت خود را تجربه کرد که خرید اعتباری در چند ماه صعودی بازار برای سهامداران بسیاری پرسود ودر نیمه نزولی و فرسایش بازار، پرریسک و خطرناک جلوه کرد. سوال مهم این است که آیا خرید اعتباری سهام می‌تواند مشوقی راهگشا برای ترغیب مردم به سهامداری در بورس باشد؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال معتقدند که به‌طور طبیعی تامین مالی اعتباری خرید اوراق بهادار، امکان سرمایه‌گذاری اهرمی را به مشارکت‌کنندگان و با هدف جذب هر چه بیشتر نقدینگی به سمت بازار سرمایه را ارائه می‌دهد، با این وجود می‌توان خرید اعتباری را برای بازار سرمایه و افراد با ریسک پذیری بالا مناسب دانست؛ به شرطی که با بهبود رویه‌ها همراه شده و تصمیم‌گیران و مدیران سازمان بورس و کانون کارگزاران نیز چالش‌هایی بر آن نیفزایند.

البته تاکید دارند از آنجا که دستورالعمل جاری بر خرید اعتباری به‌صورت مداوم و تحت تاثیر شرایط حاکم بر بازار در حال تغییر است و از طرفی سیاست‌های تخصیص اعتبار به مشتریان در نهایت توسط مدیران کارگزاری‌ها تعیین و اجرایی می‌شوند، فرآیند تخصیص همیشه تحت تاثیر سلیقه شخصی مسوولان تصمیم‌گیرنده قرار گرفته و این توزیع منابع به‌صورت عادلانه نخواهد بود. به این ترتیب نه‌تنها باید رویه‌ای مشخص برای این موضوع درنظر گرفته شود، بلکه باید برنامه‌ریزی در بازه زمانی بلندمدتی برای اجرای بهینه این امر وجود داشته باشد.