همه علیه تسلا!

سال گذشته سلطه شرکت تسلا بر بازار خودروهای برقی آمریکا ادامه پیدا کرد. با آنکه سال‌جاری میلادی قیمت سهام تسلا کاهش یافته، اما اکنون نسبت به ۱۲ ماه پیش قیمت سهام این شرکت ۳۶۰ درصد بالاتر است. تسلا ماه دسامبر به شرکت‌های شاخص استاندارد‌اند پورز اضافه شد و ارزش بازار آن از هر شرکت خودروسازی دیگری بالاتر است و در محدوده ۶۵۰ میلیارد دلار قرار دارد. اما همواره در بورس آمریکا جنجال‌هایی بر سر سهام این شرکت وجود داشته و حالا که قیمت آن تا این اندازه بالا رفته، برخی تحلیلگران بورس می‌گویند رشد قیمت‌ها در مدتی کوتاه، بیش از حد شدید بوده است.

از دید آقای وستلی، برنامه‌هایی که خودروسازهای بزرگ جهان و آمریکا برای تولید خودروهای برقی دارند باید مورد توجه قرار گیرد. جنرال موتورز و فولکس واگن برنامه‌های بسیار جاه‌طلبانه برای تولید این‌گونه خودروها در سال‌های آینده ارائه کرده‌اند و این به معنای افزایش رقابت در بازار خودروهای برقی است. اخیرا شرکت ولوو کارز سوئد اعلام کرده تا سال ۲۰۳۰ به یک شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تبدیل خواهد شد و خودروهای متعارف تولید نخواهد کرد و یک نکته دیگر این است که خودروهای لوکس برقی نیز درحال ورود به بازار هستند و تولیدکنندگان کم‌هزینه‌تر نظیر رقبای چینی تسلا تلاش می‌کنند سهمی در بازار خودروهای برقی به دست آورند. چند تولیدکننده چینی خودروهای برقی در بورس آمریکا ثبت شده‌اند. تحولات در اروپا نیز بسیار مهم است. پیش‌بینی می‌شود امسال اروپا پس از چین به دومین بازار بزرگ خودروهای برقی جهان تبدیل شود. آنچه جالب توجه است این است که در بازارهایی که تسلا بزرگ‌ترین سهم را داشته، از جمله بازار اروپا، اکنون دیگر چنین نیست. در واقع تسلا از هر جهت با رقیب مواجه است و در این محیط پررقابت، توسعه فعالیت‌ها دشوار است.

در سال‌های اخیر تسلا تلاش کرده با تاسیس خطوط جدید مونتاژ بر ظرفیت تولید خود بیفزاید و این یک تلاش منطقی بوده، زیرا بر تقاضا افزوده شده است. سال ۲۰۱۹ تسلا در کمتر از یک‌سال یک کارخانه در چین ساخت و سال گذشته فروش این شرکت در چین بیش از ۲ برابر شد. تسلا همچنین قصد دارد در آلمان یک کارخانه بسازد و یک نکته مهم دیگر این است که صرفا شرکت‌های بزرگ و باسابقه نظیر جنرال موتورز، در مسیر تولید خودروهای برقی حرکت نمی‌کنند. بلکه برخی شرکت‌های کوچک‌تر نظیر ریویان و فیسکر نیز در این مسیر قرار دارند و مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. با توجه به این حرکت همه جانبه به سوی تولید خودروهای برقی، پرسش اصلی این است که آیا زنجیره عرضه برای ساخت قطعات مورد نیاز این خودروها ظرفیت کافی دارد یا نه؟