در این میان کارشناسان اقتصادی با توجه به فضای عدم شفافیت در حوزه سیاسی، دو سناریو را در مسیر بورس ۱۴۰۰ درنظر گرفته‌اند و معتقدند دو موضوع اصلی یعنی برگشت به برجام و در مقابل عدم برگشت به برجام و تشدید تحریم‌ها دو سناریویی خواهند بود که در روند آتی بازار سهام تاثیرگذار خواهند بود.

در صورت تحقق سناریوی اول، ایجاد روند نزولی در بازار ارز و بازگشت تحلیل به بازار را پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند بازار روندی صعودی و با منطق و تحلیل خواهد داشت. در مقابل عده‌ای عقیده دارند در صورت تحقق سناریوی دوم، بازار سهام رشدی هیجانی و به دور از تحلیل خواهد داشت. در چنین شرایطی تاکید دارند اگر فضای مناسبی از سوی سازمان بورس و دولت ایجاد نشود، بازار سهام شرایط مشابه سال گذشته را تجربه و تکرار کند.

در حالی در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است که به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه نیز همانند سایر بازارها، منتظر مشخص شدن دولت آینده است تا با شناخت دولتمردان جدید و مشخص شدن سیاست‌های داخلی و بین‌المللی آنها، بهتر بتواند تصمیم‌گیری کند. بنابراین می‌توان بازارها در سال‌جاری را به دو بخش تقسیم کرد؛ حضور دولت کنونی و جایگزینی دولت جدید.

البته در این میان پارامترهای بودجه ۱۴۰۰، روند مثبت و رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و اصلاح عمیق قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ از جمله مواردی است که می‌تواند به رشد شاخص کل بورس در سال جدید بینجامد.

 با وجود تمام این نکات مثبت، اعتماد خدشه‌دار‌شده سرمایه‌گذاران را نباید نادیده گرفت. در واقع این از دست رفتن اعتماد از جمله مهم‌ترین مواردی است که صعود شاخص در سال ۱۴۰۰ را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. به این ترتیب مهم‌ترین اقدام لازم برای استفاده از پتانسیل‌های بازار سرمایه، ترمیم صدمه‌ای است که به اعتماد عموم مردم به بازار سرمایه وارد شده است.