تکنیکالیست‌ها چه می‌گویند؟

مایک مک گلون، استراتژیست بخش مواد خام در بلومبرگ اینتلیجنس می‌گوید: «اگر الگوها تکرار شود چشم‌انداز تکنیکال قیمت بیت‌کوین در سال‌جاری میلادی کاملا مثبت است.» از دید او وضعیت کنونی بیت‌کوین شبیه وضعیتی است که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ مشاهده شده بود. او می‌گوید: «اگر در سال‌جاری میلادی رشد قیمت‌ها شبیه رشد آنها در آن دو دوره باشد، قیمت بیت‌کوین به ۴۰۰ هزار دلار خواهد رسید.» در ماه سپتامبر بی‌ثباتی ۱۸۰ روزه این ارز دیجیتال به نزدیکی کمترین میزان رسید. از اکتبر سال ۲۰۱۵ تا پایان سال ۲۰۱۷ قیمت‌ها رشد چشمگیر داشتند. البته از اوایل سال ۲۰۱۸ بازار دچار مشکل شد، طوری‌که در پایان سال، قیمت بیت‌کوین از ۱۶ هزار دلار به چهار هزار دلار کاهش یافت.

در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی قیمت این ارز دیجیتال تقریبا دو برابر شده است. یعنی از حدود ۳۰ هزار دلار به بالاتر از ۶۰ هزار دلار رسیده و همزمان، ارزش بازار آن به بالاتر از هزار میلیارد دلار رسیده است. از دید مک گلون، الگوی تغییرات قیمت بیت‌کوین شبیه آن چیزی است که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ مشاهده شد و می‌توان انتظار داشت، قیمت‌ها رشدی شبیه آن دوره‌ها داشته باشد زیرا در آن زمان‌ها نیز عرضه بیت‌کوین کاهش پیدا کرد. شباهت امسال با آن سال‌ها این است که سال‌جاری سالی است که در آن میزان عرضه کاهش می‌یابد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد اقدام شرکت تسلاست. این شرکت ۵/ ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده و این اقدام سبب شد عده زیادی از سرمایه‌گذاران به سوی این ارز حرکت کنند. برخی از این سرمایه‌گذاران از بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری برای متنوع کردن سبد دارایی خود استفاده کرده‌اند. با توجه به رشد قابل ملاحظه شاخص‌های مالی و احتمال کند شدن رشد آنها در آینده، اقدام آن سرمایه‌گذاران منطقی است.

در بررسی‌های انجام شده که درباره برنامه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها، مدیران سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران بزرگ مشخص شد در آینده بر تعداد شرکت‌هایی که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری خواهند کرد افزوده می‌شود. در این بررسی، ۸۱ درصد سرمایه‌گذاران و مدیران سرمایه‌گذاری پیش بینی کردند در دو سال آینده تعداد شرکت‌هایی که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند افزایش می‌یابد. یکی از مدیران سرمایه‌گذاری می‌گوید: «تعداد رو به رشدی شرکت‌ها از جمله شرکت تسلا که در حوزه تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کند، اسکو ایر و مایکرو استراتژی، اخیرا میلیاردها دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این اقدام در کنار حرکت مدیران سبدهای سرمایه‌گذاری به سوی بیت‌کوین بر اعتبار این رمز ارز به‌عنوان ذخیره ارزش می‌افزاید و این یک اتفاق مثبت برای بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز است.»

تحولات اخیر در بازار بیت‌کوین از جمله مواردی که ذکر شد نشان می‌دهد شرایط بازار این ارز با قبل بسیار تفاوت دارد. درباره سقف قیمت‌ها دیدگاه‌های گوناگون مطرح است. تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان که قبلا درباره بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز نظر منفی داشتند معتقدند در بلندمدت اگر از بی‌ثباتی بازار بیت‌کوین کاسته شود و از این جهت بازار آن شبیه بازار طلا باشد، قیمت‌ها به ۱۳۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. چندی پیش تحلیلگران این بانک در یک یادداشت برای مشتری‌ها اعلام کردند با توجه به میزان عظیم سرمایه‌گذاری در بازار طلا، هرگونه خروج سرمایه‌ها از این بازار به رشد قیمت بیت‌کوین در بلندمدت منجر خواهد شد. این بانک به این نتیجه رسیده که معیار شش ماهه بی‌ثباتی بیت‌کوین درحال تثبیت در سطح ۷۳ درصد است و این امر نشان می‌دهد میزان بی‌ثباتی درحال افزایش نیست و بازار درحال‌ حرکت به سوی نوعی ثبات نسبی است.

تداوم این روند سبب افزایش علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین خواهد شد. همواره این‌گونه بوده که بی‌ثباتی بازار ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک نقطه ضعف بزرگ مطرح شده است. در نتیجه هرگونه کاهش بی‌ثباتی و افزایش پیش‌بینی‌پذیری قیمت‌ها بر جذابیت این بازار می‌افزاید. به‌ویژه سرمایه‌گذاران نهادی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این معیار در هر بازار توجه خاص دارند. با آنکه از ابتدای سال گذشته تاکنون قیمت بیت‌کوین رشد اعجاب‌آور داشته اما تحلیلگران بانک جی پی مورگان معتقدند روند رشد می‌تواند ادامه پیدا کند. در واقع با بهبود وضعیت بازار یعنی کاسته شدن از نقاط ضعف آن و به‌دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به متنوع کردن سبد سرمایه‌گذاری خود، به تدریج بر سهم بیت‌کوین در سبدهای سرمایه‌گذاری افزوده می‌شود.

نکته دیگر این است که شرکت‌های فعال در حوزه دادوستد بیت‌کوین اکنون یعنی پس از عملکرد بسیار خوب این ارز در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی، نسبت به افق بازار بسیار خوش‌بین شده‌اند. مدیر بخش فناوری یکی از این شرکت‌ها به اطلاعیه شرکت پی پال اشاره کرده است. شرکت پی پال اخیرا اعلام کرد به زودی به کاربران خود اجازه می‌دهد از بیت‌کوین و تعداد دیگری از ارزهای دیجیتال برای پرداخت در سراسر جهان استفاده کنند. این اطلاعیه نشان می‌دهد بی‌ثباتی ذاتی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانعی در برابر گسترش استفاده از آنها برای پرداخت نیست. این یک گام بزرگ برای بیت‌کوین به سوی قرار گرفتن در سیستم مالی و صنعت پرداخت در جهان است.