آلمان و فرانسه در وضعیت قرمز

 تامین واکسن آکسفورد آسترازنکا برای تمامی افراد بالای ۵۵ سال، توزیع نخستین محموله‌های واکسن شرکت جانسون‌اند جانسون و تسریع تزریق دز نخست واکسن‌ها جزو این اقدامات است. وزیر بهداشت فرانسه در یک مصاحبه گفته است: «مشاهده می‌کنیم که رفتار مردم، محدودیت‌های اعمال شده برای مهار موج سوم همه‌گیری و واکسیناسیون سبب شده این بحران کنترل شود.» در هفته‌های گذشته فرانسه مانند همسایگان خود با عرضه محدود واکسن مواجه بود و از برنامه واکسیناسیون این کشور که در مقایسه با برنامه‌های انگلستان و آمریکا بسیار کندتر اجرا شده به شدت انتقاد شده بود. اما به نظر می‌رسد تغییراتی رخ داده و سرعت واکسیناسیون در حال افزایش است. در آلمان طبق گزارش منتشر شده از سوی موسسه رابرت کخ، تعداد افرادی که نخستین دز واکسن را دریافت کرده‌اند طی یک هفته با افزایش بیش از ۲۵ درصدی به حدود ۱۳ میلیون نفر رسیده است. بدین ترتیب بیش از ۱۵ درصد جمعیت این کشور حداقل یک دز واکسن را دریافت کرده‌اند. تعداد این افراد اکنون به روزانه حدود یک میلیون نفر رسیده است. در هفته‌های اخیر موارد جدید ابتلا و مرگ و میرها در این کشور بالا باقی مانده و حالا انتظار می‌رود شرایط تغییر کند.

در ایتالیا از اواخر ماه گذشته متوسط متحرک واکسیناسیون روزانه بالاتر از ۲۰۰ هزار مورد بوده است و مقامات دولتی می‌گویند امیدوار هستند با ادامه روند واکسیناسیون، محدودیت فعالیت‌های اقتصادی که برای مقابله با همه‌گیری اعمال شده کاهش یابد. البته شرط تحقق این امر، افزایش سرعت واکسیناسیون است. وضعیت مقابله با همه‌گیری در ایتالیا چندان خوب نیست و این کشور جزو کشورهایی است که بیشترین لطمه را از همه‌گیری تحمل کرده‌اند. مقامات ایتالیایی هنوز نتوانسته‌اند زمانی مشخص را برای لغو محدودیت فعالیت‌های اقتصادی اعلام کنند. آنها قصد دارند بر مبنای وضعیت همه‌گیری و سرعت واکسیناسیون در هر منطقه، درباره لغو محدودیت‌ها تصمیم بگیرند. فرانسه جزو آن دسته از کشورهای اروپایی است که در مبارزه با ویروس جهش یافته با مشکلات فراگیر مواجه بوده است. این ویروس که همان ویروس انگلیسی است سبب شروع موج سوم همه‌گیری در فرانسه شده و خطرناک‌تر است. درحال‌حاضر کل فرانسه در قرنطینه است و این قرنطینه شامل محدودیت سفر، تعطیلی فروشگاه‌ها و ساعات منع آمد و شد است.

دولت آلمان قصد دارد محدودیت‌ها را به شکلی سختگیرانه‌تر اعمال کند زیرا موارد جدید ابتلا همچنان بالاست و تخت‌های بیمارستان‌ها به سرعت در حال پر شدن است. دولت آلمان قصد دارد برای نخستین بار در سرتاسر کشور ساعات منع آمد و شد تعیین کند. اگر برای سه روز متوالی رشد موارد ابتلا بالاتر از سطحی مشخص باشد این ممنوعیت به شکل خودکار اعمال خواهد شد. تاکنون تمامی ۱۶ ایالت آلمان محدودیت‌های قرنطینه‌ای را اعمال کرده‌اند، البته در برخی مناطق به‌رغم روند افزایش تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا، از شدت محدودیت‌ها کاسته شده است. در هفته‌های اخیر بر تعداد بیمارانی که در وضعیت بسیار بد قرار دارند، افزوده شده است و این به معنای افزایش فشار بر بیمارستان‌ها و کادر درمان است. در فرانسه بیش از ۵۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و این رقم بسیار بالاتر از قبل یعنی ماه نوامبر است. ماه نوامبر اوج موج دوم کرونا در فرانسه بود. قبل از همه‌گیری کرونا ۵ هزار تخت در این بخش‌ها در سراسر فرانسه وجود داشت. قرار است تزریق دز دوم واکسن کرونا برای کسانی که دز اول را از واکسن شرکت بایون تک فایزر دریافت کرده‌اند، دو هفته به تعویق انداخته شود. یعنی این گروه به جای آنکه چهار هفته پس از دریافت دز اول، دز دوم را دریافت کنند، شش هفته بعد آن را تزریق خواهند کرد. به این ترتیب امکان تزریق دز اول برای ۸/ ۱ میلیون نفر بیشتر فراهم خواهد شد. از سوی دیگر در فرانسه، واکسن آسترازنکا از هفته گذشته برای تمامی افراد بالاتر از ۵۵ سال در دسترس قرار گرفته است. عرضه این واکسن در اتحادیه اروپا طی هفته‌های گذشته فراگیر نبوده و نگرانی‌هایی نیز درباره تشکیل لخته در خون افراد دریافت‌کننده این واکسن وجود داشته است. از هفته گذشته واکسن شرکت فایزر و مدرنا برای تمام افراد بالاتر از شصت سال در دسترس است. فرانسه نیز مانند آلمان توصیه کرده جوانانی که برای دز اول از واکسن آسترازنکا استفاده کرده‌اند برای دز دوم از واکسن یک شرکت دیگر استفاده کنند. یکی از مسائلی که از همان ابتدای ساخته شدن واکسن برای کرونا مطرح بوده عدم تمایل برخی افراد به استفاده از آن است. مردم فرانسه از گذشته‌های دور نسبت به استفاده از واکسن نظر مساعد نداشته‌اند و در دوره همه‌گیری کرونا نیز این بدبینی البته به میزان کمتر ادامه داشته است. متخصصان می‌گویند واکسن کرونا به تنهایی برای کنترل کامل همه‌گیری کافی نیست به‌ویژه از آن جهت که ویروس در‌حال جهش است و گونه‌های جدید آن‌ به برخی واکسن‌ها مقاوم هستند.

در شرق فرانسه و برخی مناطق دیگر این کشور، مقامات توصیه کرده‌اند از واکسن شرکت آسترازنکا استفاده نشود زیرا در آن مناطق، گونه آفریقای جنوبی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است. برنامه‌ریزی‌ها برای توزیع واکسن نواقص مختلفی داشته و گزارش‌هایی که درباره عوارض جانبی واکسن‌ها منتشر شده نگرانی‌هایی در بین دولت و مردم به‌وجود آورده است. به‌رغم برنامه‌هایی که در اروپا برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون تدوین شده است، رسیدن به حد قابل قبول از واکسیناسیون زمانبر خواهد بود و اثرات گوناگون همه‌گیری تا مدت‌ها از میان نخواهد رفت. در هفته‌های آینده گزارش‌هایی که از اثرات واکسیناسیون بر افراد منتشر می‌شود بر روند واکسیناسیون اثر خواهد گذاشت. تاکنون حدود ۲۰ درصد جمعیت اتحادیه اروپا واکسینه شده‌اند و این درحالی است که در انگلستان این رقم ۵۵ درصد است. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده این فاصله کمتر شود و اگر چنین شود دیدگاه‌ها درباره افق اقتصاد منطقه یورو مثبت تر خواهد شد.