بخش اعظم واکسن‌هایی که تاکنون از سوی شرکت‌های بزرگ دارویی تولید شده از سوی کشورهای توسعه یافته پیش خرید شده و از اواخر سال گذشته، واکسیناسیون در این کشورها آغاز شده است. این درحالی است که در اقتصادهای در حال توسعه وضعیت واکسیناسیون خوب نیست و متوسط جهانی میزان واکسیناسیون بسیار پایین است.

حتی در بین کشورهای توسعه یافته، نرخ واکسیناسیون بسیار متفاوت است. برای مثال در آمریکا و انگلستان درصدی بالا از جمعیت واکسینه شده‌اند. اما در آلمان، ژاپن و فرانسه میزان واکسیناسیون بسیار پایین‌تر است. این تفاوت، تبعات اقتصادی و اجتماعی فراگیر خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود پیش‌بینی نرخ رشد اقتصاد جهان و برخی کشورها در سال‌جاری میلادی را بالا برده، زیرا روند واکسیناسیون در این کشورها با سرعت ادامه دارد.

با آنکه چندین واکسن موثر برای کرونا ساخته شده و پیش‌بینی شده امسال وضعیت اقتصاد جهان بسیار بهتر خواهد شد. اما واقعیت این است که هنوز درباره بسیاری از مسائل ابهام وجود دارد در نتیجه تحلیلگران معتقدند پیش‌بینی آینده آسان نیست. در مطالب حاضر به وضعیت واکسیناسیون در اروپا، دیدگاه صندوق بین‌المللی پول درباره تاثیر همه‌گیری بر رشد اقتصاد اروپا، آمریکا و کشورهای جنوب شرق آسیا، عدم امکان تعیین زمان برای پایان همه‌گیری و سه معیار مهار کرونا اشاره شده است.