عبور از  سد مجوزها

این سوالات به گواه نظر ساترا در تاریخ ۱۳اسفند ۱۳۹۹ در موردعدم مجوز، فعالیت یکی  از اپلیکیشن‌های وابسته به یک اپراتور توسط ساترا بیراه هم نیست. پلت‌فرمی که بدون داشتن مجوز، از تبلیغات تلویزیونی، تولید برنامه و پخش زنده برخوردار است که اگر پلت‌فرمی بدون داشتن مجوز، هر کدام از این اقدامات را انجام دهد با جریمه‌های سنگین قضایی و حقوقی روبه‌رو خواهد شد و افکار عمومی تا مدت‌ها به‌دنبال مطالبه‌گری و پرسش‌گری در مورد این عمل به جهت تنویر اذهان عمومی خواهد بود.

اپلیکیشنی‌ که بدون داشتن مجوز از ساترا فعالیت می‌کند و با داشتن تبلیغات شهری گسترده اثبات می‌کند که از قدرت بلامنازع برخوردار است. اما پلت‌فرم‌هایی چون فیلیمو و نماوا با داشتن مجوز، هم از ارشاد و هم ساترا هنوز در بلاتکلیفی و خلأ قانونی به سر می‌برند و هنوز تکلیف پروانه ساخت آن، پس از گذشت یک‌سال مشخص و معین نیست. مجوزی که ارشاد دیگر خود را مسوول آن نمی‌داند و ساترایی که هنوز سازوکار درستی را برای مجوز در نظر نگرفته است و مراحل قانون‌گذاری و آیین‌نامه‌ای آن روند طولانی و فرسایشی پیدا کرده است و به تبع آن سرمایه و نیروی انسانی را وارد چالش جدیدی کرده است تا جایی که با مجوز ساترا نمی‌توان از تبلیغات شهری بهره جست و باید به دنبال مجوز ارشاد رفت و این ساختار فربه و چاق آسیبی جدی به چرخه تولید می‌رساند.

همواره به این نکته اشاره کرده‌ام که سازمان صدا و سیما با صدای بلند اعلام می‌کند که از حضور و فعالیت پلت‌فرم‌های VOD خوشحال نیست. آنها این ناراحتی را به شکل‌های مختلف نشان می‌دهند. روزی در برنامه تخصصی سینمایی محصولات نمایش خانگی را تخریب می‌کنند و روز دیگر امکان هر گونه حضور در تلویزیون در مقام یک آگهی تبلیغاتی را می‌گیرند. آنها حتی حاضر نیستند در ازای پخش یک آگهی تبلیغاتی هم به گسترش صنعت ویدئویی کشور کمک کنند.

سردرگمی‌ها و بوروکراسی پیچیده و سخت صدور مجوز و سرگردانی میان دفاتر ساترا و وزارت ارشاد باعث شده است مراحل ساخت و پخش هر قسمت از سریال‌های نمایش خانگی بیش از ساخت یک فیلم سینمایی زحمت و وقت تلف کند. در روزگاری که چشم‌انداز روشنی پیش روی صنعت نمایش خانگی است و همگی بر آن واقفیم که تولید محصول امروزه تنها با جلب رضایت مشتری و به صورت نظام عرضه و تقاضا امکان‌پذیر است، فرآیند فربه و نامنسجم صدور مجوز نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تولید باشد. همانطور که به طور قطع در آینده نیز شاهد تولیدات بیشتری در این صنعت خواهیم بود و اگر این روند اصلاح و به سرانجام مطلوبی نرسد نمی‌تواند جوابگوی میزان بالای تولید باشد. فیلیمو برای رسیدن به نقطه مطلوب تولید و جلب اعتماد مخاطبان، تولیدات سریال نمایش خانگی را در سال ۱۴۰۰ افزایش داد به‌طوری‌که می‌توان وعده تولید ۳۰ سریال در سال را محقق کرد و چهره‌های مطرح و هنرمندان برجسته‌ای را در این مسیر در کنار خود داریم. ما برای تولید بهتر و با کیفیت‌تر چاره‌ای جز افزایش نرخ اشتراک نداشتیم. فیلیمو در تولیدات خود به صورت مستقیم با نگاه و نظرات مخاطب پیش می‌رود و هیچ‌گونه بودجه و منبع درآمدی خارج از هزینه اشتراک ندارد. افزایش نرخ اشتراک نافی این نیست که ندانیم مشکلات اقتصادی باعث شده است سفره خانواده‌های ایرانی کوچک‌تر شود. برای همین سعی کردیم با ایجاد تخفیف‌های استانی شناور، عدالت فرهنگی را میان شهرها و شهرستان‌های کم‌برخوردار برقرار کنیم. در کنار این، توجه ویژه‌ای بر جذب مخاطب و جلب اعتماد آنها داریم و خوشبختانه با اعمال تخفیف‌های استانی، ریزش کاربر در شهرهای کوچک نداشتیم. فیلیمو به عنوان بزرگ‌ترین VOD کشور تلاش می‌کند شرایطی را فراهم کند که سرگرمی و گذراندن اوقات خوش به عنوان بخش مهمی از زندگی ایرانیان تبدیل به یک رویه ثابت شود. این رویه در سال‌ها و روزهایی که شیوع یک بیماری خطرناک جامعه را به سمت اندوه بیشتر پیش برده است باید به کمک مردم بیاید.

در این مسیر از تمام ابزارهایی که ذائقه مخاطب ایرانی را تغییر دهد و ایجاد اوقات خوش در زندگی به یکی از سبک‌های سالم خانواده‌های ایرانی تبدیل شود باید استفاده کرد و از ایجاد فرصت‌های خلاقانه در جهت پیشبرد اهداف خود کوتاهی نکرد. آرمان و باور ما در فیلیمو زندگی بهتر برای همه مردم است و سهم ما از این اتفاق ایجاد لحظاتی است که مخاطب بدون دغدغه‌های همیشگی به تماشای آثاری بنشیند که می‌تواند حال خوش به او ارمغان دهد. ما به جهت تجربه فعالیت‌های نوآورانه در ایران در طول مدت فعالیتمان، از این سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها کم ندیدیم! اما همین تجربه به ما ثابت کرده که «آب راه خود را پیدا خواهد کرد و سنگ و شن‌های مسیر نمی‌توانند مانع رفتن و رسیدن باشد.» تنها نگرانی ما از سنگ‌اندازی و عدم همراهی دوستان، طولانی‌تر شدن مسیر و اتلاف انرژی بیشتر است.کاش برای یک‌بار هم که شده، فارغ از تقسیم‌بندی‌های خودی- غیرخودی، شرایط برای فعالیت و رقابت همه یکسان بود و نهاد حاکمیتی صداوسیما، همراه و همدل با همه بازیگران صنعت، در مسیر ناگزیر توسعه و تحول حضور می‌داشت!