در ماه‌های اخیر واکسن‌های بسیار موثر در اختیار کشورها قرار گرفته است و روند واکسیناسیون ادامه دارد. از همان ابتدا موضوع بازگشت زندگی به حالت عادی پس از مهار کرونا مطرح بود. می‌توان گفت بازگشایی اقتصاد از سرعت واکسیناسیون علیه کرونا بیشترین تاثیر را می‌پذیرد. برخی کشورها نظیر سوئد ترجیح دادند روش رسیدن به ایمنی جمعی را اجرا کنند؛ اما دیگر کشورها تلاش کرده‌اند از طریق واکسیناسیون به مهار کرونا اقدام کنند.

در بین اقتصادهای بزرگ، چین زودتر توانست همه‌گیری را مهار کند و بازگشایی اقتصاد در این کشور از اوایل سال پیش آغاز شد. در آمریکا اواخر سال پیش به تدریج فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته شد و در اروپا به‌دلیل شیوع مجدد کرونا، هنوز هم بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی محدود باقی مانده است. به‌دلیل شیوع سویه‌های جدید ویروس کرونا، نگرانی‌هایی درباره بازگشایی زودهنگام اقتصادها وجود دارد.

ویروس کرونا ثابت کرده است که قابل پیش‌بینی نیست. بنابراین هیچ تضمینی درباره مهار کامل آن در آینده وجود ندارد. همچنین بسیاری از متخصصان معتقدند این ویروس ریشه‌کن نخواهد شد و در نهایت مانند آنفلوآنزا به یک بیماری فصلی با خطر کمتر از حالا تبدیل می‌شود.

در مطالب حاضر به وضعیت گردشگری در اقتصادهای نوظهور، دیدگاه‌ها درباره موضوع ایمنی جمعی، حرکت اقتصادهای بزرگ اروپایی به سوی بازگشایی اقتصاد و وضعیت سفر به اقتصادهای اروپایی اشاره شده است.