«ان‌اف‌تی» چیست؟

ان‌اف‌تی‌ها یا همان توکن‌های غیرقابل معاوضه دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد و قابل شناسایی هستند که بین ایجاد‌کننده آن و خریداران معامله می‌شوند. این معامله از طریق تراکنش‌های مالی به یک ارز دیجیتال نظیر اتریوم انجام می‌شود و برای همه قابل مشاهده است. ان‌اف‌تی‌ها صرفا خود دارایی از جمله گیف، جی‌پگ، موسیقی و.. نیستند، بلکه تایید دیجیتالی اعتبار اثر برای عده‌ای رو به رشد از دارایی‌های قابل جمع‌آوری هستند که شامل آثار هنری، موسیقی، عکس و... می‌شود.

یکی از کارشناسان می‌گوید: ان‌اف‌تی‌ها یک امضا یا اتوگراف هستند و آنچه شما با پرداخت پول می‌خرید تایید اعتبار دارایی است. هنگامی که شما یک ان‌اف‌تی می‌خرید در واقع یک توکن دیجیتالی قابل تایید را که نشان‌دهنده مالکیت شما بر آن دارایی است، خریداری می‌کنید. تقریبا هر تصویر دیجیتالی را می‌توان با استفاده از یک ان‌اف‌تی خرید.

غیر قابل معاوضه بودن ان‌اف‌تی به این معناست که هر یک از آنها ویژگی‌های بارز خود را دارند و با هم برابر نیستند در نتیجه نمی‌توان آنها را معاوضه کرد. هیچ دو ان‌اف‌تی یکسان نیستند و همین ویژگی آنها را از توکن‌های قابل معاوضه نظیر ارزهای دیجیتالی و حتی ارزهای متعارف نظیر دلار و یورو متمایز می‌کند. بخش اعظم ان‌اف‌تی‌ها روی بلاک‌چین ارز دیجیتالی اتریوم قرار دارند. بلاک‌چین اتریوم شبیه بلاک‌چین بیت‌کوین، رکوردهای دائمی دیجیتال از تمام تراکنش‌هایی که با آن ارز انجام شده است، به‌وجود می‌آورد. این بلاک‌چین همچنین یک دفتر کل غیرقابل اصلاح از تراکنش‌های ان‌اف‌تی به وجود می‌آورد.

ایجادکننده ان‌اف‌تی، کپی‌رایت و نیز حق تکثیر آن را به هر مقدار که بخواهد کسب می‌کند. ایجادکننده می‌تواند کپی‌های متعدد از ان‌اف‌تی اصلی به وجود آورد و اگر خریدار ان‌اف‌تی بخواهد کپی‌هایی از آن به وجود آورد، باید از ایجادکننده اولیه مجوز بگیرد. هر یک از کپی‌ها منحصربه‌فرد خواهند بود. این پرسش مطرح است که آیا می‌توان از ان‌اف‌تی‌ها مالیات گرفت. واقعیت این است که ان‌اف‌تی‌ها دارایی‌های قابل جمع‌آوری هستند و این نوع دارایی‌ها، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین محسوب می‌شوند و اگر از فروش آنها درآمدی کسب شود این درآمد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود که در آمریکا ۲۸درصد است.