ان‌اف‌تی‌ها یا توکن‌های غیرقابل معاوضه جزو این فناوری‌هاست که روی بلاک‌چین ارزهای دیجیتال به‌ویژه اتریوم به‌وجود می‌آید و مدتی است بسیار مورد توجه معامله‌گران آثار هنری قرار گرفته است.

ان‌اف‌تی‌ها توکن‌های غیرقابل معاوضه هستند؛ یعنی هیچ دو ان‌اف‌تی با هم برابر نیستند و همین ویژگی سبب شده است آنها از توکن‌های قابل معاوضه نظیر بیت‌کوین جدا شوند. دارندگان آثار هنری می‌توانند با ایجاد ان‌اف‌تی روی بلاک‌چین برای اثر هنری خود، آن را برای فروش در مزایده معرفی کنند. هزینه این کار ۴۰ تا ۲۰۰دلار است؛ البته در برخی بلاک‌چین‌ها میزان هزینه بسیار پایین‌تر است.

عرضه آثار هنری دیجیتال روی بلاک‌چین و از طریق ایجاد ان‌اف‌تی برای آنها، به هنرمندان کمک کرده است برچسب قیمت برای اثر هنری خود ایجاد کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هنرمندانی که تا چند ماه پیش از فعالیت‌های هنری خود هیچ درآمدی نداشتند، اکنون با عرضه این آثار در بلاک‌چین از طریق ایجاد ان‌اف‌تی برای آن، درآمدهای بالا کسب می‌کنند.

مجموعه‌دارها، معامله‌گران و علاقه‌مندان به هنر جزو گروه‌هایی هستند که به خریدوفروش ان‌اف‌تی‌ها می‌پردازند و طبیعتا هر یک از آنها انگیزه‌های خاص خود را دارند. هنوز درباره افق بازار ان‌اف‌تی‌ها و ظرفیت‌های آن در آینده ابهام‌هایی وجود دارد؛ اما طرفداران این فناوری نوظهور معتقدند این بازار گسترش پیدا خواهد کرد و همه از آن سود خواهند برد.

در مطالب حاضر به ویژگی‌های فناوری ان‌اف‌تی، اثرات آن بر بازار آثار هنری، علل علاقه فعالان بازار آثار هنری به آن و... اشاره شده است.