از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا دیدگاه‌های گوناگونی در این زمینه مطرح بود اما در آن دوران به دیدگاه کسانی که معتقد بودند ویروس کرونا دست‌ساز است اعتنا نمی‌شد زیرا تصور می‌شد این دیدگاه بر تئوری توطئه مبتنی است. اکنون حداقل عده زیادی از اهالی رسانه‌ها، شخصیت‌ها و مقامات کشورهای مختلف از جمله دکتر فائوچی مشاور کاخ سفید حاضر هستند به شواهد و مدارک در این زمینه توجه کنند.

واقعیت این است که هر دو گروه، یعنی طرفداران ایده انتقال طبیعی ویروس از حیوان به انسان و ایده دست ساز بودن این ویروس برای اثبات دیدگاه خود دلایل و مدارکی دارند اما هیچ‌یک از این مدارک قطعی و غیرقابل انکار نیست در نتیجه حداقل فعلا هیچ‌کس نمی‌داند منشأ ویروس کرونا چیست. از سوی دیگر، به‌رغم تقاضای دولت آمریکا، مقامات سازمان جهانی بهداشت و دانشمندان از چین برای همکاری در تحقیقات، پکن در این زمینه همکاری‌های لازم را نکرده است.

دولت چین به‌شدت با ایده دست ساز بودن این ویروس و تولید شدن آن در آزمایشگاه ووهان مخالفت کرده است. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. در مطالب حاضر به استدلال‌های دو گروه، لزوم کنترل آزمایشگاه‌های پیشرفته، علل حل نشدن مساله و... اشاره شده است.