ابهام در بازگشت ایران

قیمت نفت برنت هفته پیش برای نخستین بار در دو سال اخیر به ۷۰ دلار رسید، زیرا مصرف کنندگان درحال خرید میزان بالایی نفت هستند و تقاضا بیش از عرضه است. آمارها نشان می‌دهد تولیدکنندگان نفت در آمریکا هنوز هم تنها از نیمی از چاه‌های نفتی که قبل از همه‌گیری کرونا فعال بودند نفت استخراج می‌کنند. از سوی دیگر اوپک‌پلاس به عنوان یک گروه که در آن عربستان و روسیه بیشترین اثرگذاری را دارند همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای نفت، درحال بالا بردن میزان عرضه به بازار هستند. مولر می‌گوید: «این دیدگاه در بازار وجود دارد که کنترل قیمت‌ها در دست اوپک‌پلاس است. تا رسیدن تولید نفت آمریکا به میزانی که قبل از بحران همه‌گیری کرونا وجود داشت، زمانی طولانی باقی است.» سازمان کشورهای تولیدکننده نفت در کنار تعدادی از دیگر تولیدکنندگان نفت در نشست اخیر خود توافق کردند ماه آینده به افزودن بر عرضه ادامه دهند. اما مشخص نیست پس از ماه ژوئیه چه تصمیمی درباره میزان عرضه اتخاذ خواهند کرد.

آوریل سال گذشته اوپک‌پلاس برای حمایت از قیمت‌ها که دچار سقوط بی‌سابقه شده بود حدود ۱۰ میلیون بشکه از عرضه روزانه نفت خود کاست و تا چند ماه پیش نیز این کاهش حفظ شده بود. طی چند ماه اخیر عرضه نفت این ائتلاف به تدریج افزایش یافته، اما هنوز هم اعضای اوپک‌پلاس حدود ۶ میلیون بشکه مازاد ظرفیت تولید دارند که می‌توانند در صورت لزوم آن را وارد بازار کنند.

همزمان با بازگشایی اقتصادها تقاضای جهانی برای نفت افزوده شده است. اقتصاد چین امسال رشدی بالا خواهد داشت و نیاز این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، به رشد تقاضا برای نفت کمک می‌کند. همچنین از ذخیره نفت کاسته خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود توسعه اقتصادی و تغییرات در مقررات سبب افزایش فعالیت‌های پالایشی در چین شود. در واقع حفظ ذخیره نفت‌خام دیگر به صرفه نیست. از نظر تجاری، کاهش ذخیره نفت خام باید ادامه پیدا کند. در آینده چین مثل قبل، یک مصرف‌کننده بزرگ نفت باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر به احتمال زیاد در ماه‌های آینده میزان بالاتری از نفت ایران وارد بازارهای جهان خواهد شد. اگر مذاکرات هسته‌ای کنونی به نتیجه برسد، همزمان با لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران این کشور می‌تواند بر فروش نفت خود بیفزاید. البته ایران برای بازگشت سریع به بازار نفت با محدودیت‌هایی مواجه است. به احتمال زیاد نفت ایران در سه ماه چهارم سال‌جاری میلادی وارد بازارهای جهانی خواهد شد.