پنج خطر فوری

خانم وارن که عضو کمیته بانکداری مجلس سنای آمریکاست و از گذشته‌های دور منتقد عملکرد بانک‌های بزرگ این کشور بوده بر وزیر خزانه‌داری فشار آورده تا او از نفوذ خود در شورای نظارت بر ثبات مالی استفاده کند و بازار ارزهای دیجیتالی را ایمن‌تر کند. خانم وارن در یک نامه به خانم یلن نوشته است: «شورای نظارت بر ثبات مالی باید به‌سرعت از اختیارات خود برای مقابله با ریسک‌های حاصل از ارزهای دیجیتالی استفاده کند و مقرراتی برای این بازار تدوین کند تا ثبات سیستم مالی و امنیت مصرف‌کنندگان تضمین شود. همزمان با افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتالی و گسترش استفاده از آنها در سیستم مالی، مصرف‌کنندگان، محیط‌زیست و سیستم مالی با تهدید رو به رشد مواجه شده‌اند.»

خانم وارن ۵ ریسک را معرفی کرده که از بازار غیرقانونمند ارزهای دیجیتالی ایجاد می‌شوند: ریسک حاصل از صندوق‌های پوشش ریسک و دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری که شفافیت ندارند، ریسکی که بانک‌ها را تهدید می‌کند، ریسک‌های خاص که از استیبل‌کوین‌ها حاصل می‌شود، ریسک استفاده از ارزهای دیجیتالی برای حملات سایبری که می‌تواند سیستم مالی را مختل کند و ریسک حاصل از ساختار مالی غیرمتمرکز.

مدت‌هاست سناتورهای آمریکایی مشغول بررسی تاثیرات ارزهای دیجیتالی بر اقتصاد و سیستم مالی این کشور هستند. آنجلا والش، محقق مرکز فناوری‌های بلاک چین در کالج لندن می‌گوید: «ارزهای دیجیتالی و دیگر دارایی‌های دیجیتالی مسلما در حال‌حاضر ریسک‌های بزرگ در بر دارند و این ریسک‌ها افزایش می‌یابد، زیرا بر سیستم مالی سنتی و کسانی که در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند تاثیر می‌گذارد.» نامه خانم وارن تازه‌ترین تلاش‌های کنگره برای تدوین مقررات سختگیرانه‌تر برای بازار ارزهای دیجیتالی است. اوایل سال‌جاری میلادی نیز نمایندگان کنگره در همین زمینه اقداماتی انجام دادند. اما واقعیت این است که تدوین مقررات برای بازار ارزهای دیجیتالی و دیگر دارایی‌های دیجیتالی آسان نیست، زیرا نه‌تنها تعداد این دارایی‌ها بسیار زیاد است، بلکه فناوری پشت ارزهای دیجیتالی جدید است و شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌های آن به گذشت زمان نیاز دارد. هنوز مشخص نیست شورای نظارت بر ثبات مالی، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا یا خود کنگره، کدامیک باید در نهایت مسوولیت نظارت همیشگی و پایدار بر معاملات ارزهای دیجیتالی را برعهده گیرند.

رئیس شورای نظارت بر ثبات مالی که پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاسیس شد، وزیر خزانه‌داری یعنی خانم یلن است. وظیفه این نهاد شناسایی ریسک‌هایی است که صنعت مالی را تهدید می‌کنند، همچنین این شورا وظیفه هماهنگ‌کردن اقدامات دپارتمان‌های دولت و دیگر آژانس‌ها را بر عهده دارد زیرا هیچ نهادی به تنهایی مسوول نظارت و شناسایی ریسک‌ها برای ثبات مالی کشور نیست. از دید کارشناسان، به دلیل نو بودن موضوع ارزهای دیجیتالی، مقابله با ریسک‌های آن فرآیندی بسیار پیچیده و زمانبر خواهد بود. اما قانون‌گذاران در آمریکا و برخی کشورهای دیگر بر موضوع تمرکز کرده‌اند.