احیای ریه‌های تهران

 پس از برگزاری انتخابات اخیر بین کاندیداهای شورای شهر، تعدادی از آنها به نمایندگی از مردم این مسوولیت را بر دوش می‌کشند، حال در این زمان که یادداشت چاپ می‌شود، قطعا شهردار انتخاب و نهایی شده است که چرایی آن در یادداشت‌های بعدی اشاره خواهد شد، اما به‌عنوان یک شهروند و کنشگر، انتظاراتی را در ذهن می‌پرورانم که در اینجا به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌کنم. شهر تهران به بزرگی کلان‌شهرهای دنیاست، اما آنچه رشد کرده، شهری نامتوازن است؛ بافت شهری از محلات قدیمی تا محلات جدید از منظر شهرسازی فاصله بسیار بالایی دارد. یکی از اولویت‌های اصلی شهردار را می‌توان هویت‌بخشی به آثار معماری کهن و قدیمی و زنده نگه داشتن بافت تاریخی تهران دانست و همچنین ایجاد گفتمان بین معماران شهری که می‌توانند برای شهر و معماری شهری هویت تعریف کنند.

مدیریت شهری می‌تواند احیای معماری ایرانی- اسلامی با آثار ماندگار و البته با رویکرد معماری نوین را در گفتمان خود قرار دهد. احیای باغات تهران و به‌ویژه باغات شمیرانات باید در اولویت کار مدیران شهری قرار گیرد، چراکه شهر تهران نیازمند ریه‌های از دست رفته خود است تا دم و بازدمی برای شهر داشته باشد.

یکی از چالش‌های پیش‌روی مدیریت شهری، موضوع اقتصاد شهری است؛ برای احیا و کمک به این بخش باید عینک شهرفروشی را از صورت برداشته و از طریق دیگر روش‌های تامین مالی، مانند مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری در حوزه‌های شهری، درآمدزایی با کمک استارت‌آپ‌ها، بهره‌برداری از ایده‌های خلاق و نوآور در حوزه اقتصاد شهر، منظم کردن دریافت عوارض شهری، استفاده بهینه از امکانات در اختیار شهرداری مانند املاک و سایر امکانات و... ارزش افزوده برای درآمد خود ایجاد کنند. شهرداری می‌تواند با کمک استارت‌آپ‌های شهری جذب سرمایه کند و در کاهش هزینه مدیریت شهری گام درست بردارد و ابزارهای مدیریت شهر را به سمت نوآوری سوق دهد. همچنین فرهنگ پرداخت عوارض شهری و... در شهروندان باید نهادینه شود و مجموعه مدیریت شهری، لایحه مدیریت شهری را با توجه به مجلس و دولت همسو، در اولویت اصلی پیگیری خود قرار دهد. انتظار تسریع در روند تصویب این لایحه از مدیریت شهری و مجلس وجود دارد و باید از حاکمیت محلی نیز دفاع کند. حاکمیت محلی به‌ویژه کمک گرفتن از ظرفیت معتمدین و نهاد شورایاری‌ها نیز قطعا به کمک مدیریت شهری می‌آید. عدم‌برخورد سیاسی با مدیران باتجربه و همچنین جلوگیری از فرصت‌سوزی تجربه‌های مفید دوره گذشته، مشورت با تمامی صاحب‌نظران فارغ از دعواهای حزبی و جناحی انتطار دیگری است که از مدیریت شهری جدید وجود دارد. مدیریت شهری باید شفافیت و روند آن را تقویت کند و همچنین به سوالات بی‌پاسخ گذشته ‌پاسخ دهد.

دیگر موضوع قابل اهمیت، زیست شبانه است که برای پویایی شهر تهران باید تقویت و بهبود یابد و شهرداری از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی آن بهره‌مند شود. معتقدم یکی دیگر از اولویت‌های مدیریت شهری باید استفاده از ظرفیت جوانان و جانشین‌پروری و کمک به ارتقای مدیران شهری باشد.