ریسک‌های کرونا

از کمی قبل، شرکت‌های بزرگ در حال عقب انداختن برنامه بازگشت نیروهای خود به محل کار هستند و این یک نشانه اولیه از این واقعیت است که زندگی احتمالا با سرعتی که قبلا انتظار می‌رفت، به حالت عادی باز نخواهد گشت. از سوی دیگر، حمایت‌های طولانی‌مدت دولت از افراد آسیب‌پذیر از همه‌گیری، به پایان نزدیک می‌شود؛ در نتیجه میزان پرداخت‌ها که با عناوین گوناگون انجام می‌شده، لغو خواهد شد. اقتصاددان‌های کاخ سفید اعلام کرده‌اند که تاکنون دلیلی برای در نظر گرفتن تدابیر جدید جهت حمایت از اقتصاد پیدا نکرده‌اند. پس از ماه‌ها رشد بالای اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و شکایت شرکت‌ها از اینکه حمایت‌های دولت سبب شده نیروی کار به محل کار بازنگردد، مقامات دولت قصد ندارند، برنامه‌های حمایتی را تمدید کنند و این در حالی است که ریسک‌های جدید نمایان شده است.

آنها معتقدند، بسته ۱۹۰۰ میلیارد دلاری کمک به اقتصاد که ماه مارس تصویب و سبب شد، کارشناسان پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی در سال جاری را بالا ببرند، برای تحریک اقتصاد و عبور از شیوع دیگر ویروس کرونا کافی است. از سوی دیگر، بایدن اعلام کرده شیوع ویروس به تعطیلی مجدد اقتصاد یا قرنطینه منجر نخواهد شد. از دید مشاوران کاخ سفید، مهم‌ترین کاری که بایدن می‌تواند برای اقتصاد انجام دهد، این است که ترتیبی دهد تا تعداد بیشتری از مردم هرچه سریع‌تر واکسن بزنند. در واقع بایدن باید به هر شکل ممکن، از جمله ایجاد انگیزه‌های مالی، کاری کند که مردم واکسن بزنند.

رئیس شورای ملی اقتصادی کاخ سفید می‌گوید: «از همان ابتدا معتقد بودیم که مقابله با همه‌گیری و بهبود وضعیت اقتصاد، موضوعات مرتبط هستند و اکنون هم، چنین باوری داریم.» بانک مرکزی آمریکا درباره آینده خوشبین است، اما ترجیح می‌دهد رویکرد انتظار را در پیش بگیرد. ماه گذشته در نشست کمیته سیاستگذاری این نهاد تصمیم گرفته شد، برنامه‌های حمایتی حفظ شود و هیچ زمان مشخصی برای آغاز کاستن از این برنامه‌ها اعلام نشد. مقامات بانک مرکزی، مانند دولت نسبت به بهبود شرایط در فصل پاییز امیدوار هستند، اما با آنکه در نیمه نخست سال جاری میلادی اقتصاد بالاترین نرخ رشد طی چند دهه اخیر را داشته، ضعف‌هایی وجود دارد و به‌طور ویژه در بازار کار این ضعف‌ها مشهود است؛ این امر یعنی نمی‌توان با اطمینان، به آینده خوش‌بین بود.