برخی بر این باورند که در دو دوره پیشین، دولت گذشته نه‌تنها از مشکلات اقتصادی کشور کم نکرد، بلکه به آن افزود و حال دولت جدید با مسائل پیچیده‌تری باید دست و پنجه نرم کند.

در حال حاضر مردم آثار برخی از مشکلات را در زندگی خود حس ‌می‌کنند. آتش کرونا هنوز سوزان است و هر روز جان بسیاری از هموطنان را می‌گیرد و بدیهی است که تا دولت اقدام موثر و فوری برای واکسن و داروی آن نکند و دست به تعطیلی‌های گسترده نزند، همچنان این ویروس جان افراد را می‌گیرد. از طرف دیگر سایه سنگین تحریم‌ها هر گونه تجارت و داد و ستدی را سخت کرده است.

هفته گذشته و بعد از اظهارات وزرای پیشنهادی دولت در جلسه رای اعتماد درمجلس، وزیر پیشنهادی اقتصاد، احسان خاندوزی، با آرای قابل توجهی رای آورد تا رسما کار خود را در این وزارتخانه آغاز کند.

برخی معتقدند که خاندوزی با اقتصاد ایران آشنایی خوبی دارد و با توجه به تفکرات اقتصادی‌اش، می‌تواند گرهی از کلاف سردرگم اقتصاد ایران باز کند. او در صحبت‌هایی که داشته، مواردی را به‌عنوان برنامه‌ خود مطرح کرده است. طبیعتا کسری بودجه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت است و نیازمند آن است که اصلاحات ساختاری در دستور کار قرار گیرد و  این کسری تا حد امکان جبران شود.  در این پرونده از باشگاه اقتصاددانان، قصد داریم با استفاده از نظرات کارشناسان به بررسی این وعده‌ها بپردازیم.