اما و اگرهای بورس

بنابراین  برای مشاهده ادامه مسیر بورس تا پایان سال  باید آمادگی لازم را جهت بررسی و تحلیل در برنامه کاری خود مدنظر قرار دهیم و به گزارش‌های ماهانه و میان‌دوره‌ای وضعیت شرکت‌ها، تغییرات ارزش معاملات هر سهم و ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت و خروج نقدینگی از آن، بیشتر دقت کنیم.   با توجه به وضعیت فعلی بازار سرمایه، حالت منطقی که از این به بعد می‌تواند به وجود بیاید، این است که در بازه زمانی چند هفته آینده، یک محدوده رنج داشته باشیم و نمادها، به‌ویژه نمادهای بزرگ سهامی که با رشد شاخص بالا آمده‌اند، در این محدوده‌ معامله شوند تا باز هم با کمی اصلاح در شاخص کل و دست به دست شدن سهام، شرایط برای صعود بعدی آنها فراهم شود.

از طرف دیگر، برای کسب بازدهی در گروه‌هایی که در این مدت رشد نکرده‌اند، باید به افزایش حجم و پیدا کردن نقطه ورود بهینه توجه کنیم تا بتوانیم سهام مناسب را شناسایی کنیم. بنابراین اگر ریسک منطقه‌ای خاصی را در کشور شاهد نباشیم، با در نظر داشتن اطلاعات موجود و بررسی سناریوهای مختلف تا پایان سال، بهتر است برای پیش‌بینی بورس تا پایان سال، نرخ دلار را که جزو اثرگذارترین فاکتورهای بازار سرمایه است، بیشتر مورد بررسی

قرار دهیم. با توجه به اینکه نرخ دلار از نظر نموداری، مقاومت ۲۶ هزار تومان را شکسته است و به نظر می‌رسد از نظر تکنیکالی مانعی در مسیر خود ندارد، می‌تواند همچنان به رشد ادامه دهد. اما اینکه سقف قبلی دلار شکسته شود یا خیر، به وضعیت بودجه‌ای کشور و درآمد و هزینه‌های دولت و تعیین سیاست‌های دولت در خصوص برجام و وضعیت صادرات و برنامه‌های بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز بستگی دارد.

در حال حاضر، با اختلافی که بین نرخ دلار نیمایی و دلار آزاد به وجود آمده است، در صورت عدم ارائه راهکار جدید برای کنترل نقدینگی، نرخ دلار در میان‌مدت همچنان صعودی تلقی می‌شود و شاخص کل بورس هم می‌تواند سقف قبلی خود را به‌راحتی ببیند.

متاسفانه با وجود کسری بودجه سرسام‌آور برای سال آینده، با نرخ دلار پایه، دولت نمی‌تواند بخش زیادی از بدهی خود را پوشش دهد و در صورت ارائه نشدن راهکار جدید برای کنترل نقدینگی، همچنان مجبور خواهد شد، نرخ دلار پایه را بالا ببرد و در صورت ادامه تعویق مذاکرات برجام، صعود نرخ دلار می‌تواند ادامه‌دار باشد.

 بنابراین در خصوص وضعیت بورس، با در نظر گرفتن نرخ دلار و قیمت‌های جهانی قابل قبول، رویکرد دولت نسبت به کنترل بازارهای موازی و تعداد زیاد سهام در کف قیمتی و کم‌ریسک، محرک‌های صعود بورس همچنان به قوت خود باقی است و شاخص کل بورس می‌تواند از مقاومت جدی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کند، اما به دلیل فاز رکود در کشور، حرکت دسته‌جمعی سهام کمی بعید است.

بهتر است، همچنان تا پایان سال، سهام نقدشونده را به دید نوسانی و سهام بنیادی در قیمت مناسب را به دید سرمایه‌گذاری بلندمدت، با در نظر گرفتن مدیریت ریسک در پورتفوی خود، داشته باشیم و از اینجا به بعد گام به گام با شرایط بازار همراه شویم.