چهار وظیفه کلیدی

به بیان دقیق‌تر، می‌توان گفت، این بخش بسیار تحت‌تاثیر قوانین و مقررات محدود‌کننده بوده و عموم چالش‌های این بخش، تحت‌تاثیر این قوانین و مقررات است، به طوری که بانک مرکزی با اعمال سیاست‌هایی که به تغییرات کوتاه‌مدت و بلندمدت در نرخ بهره منجر می‌شود، دست این نهاد مالی را برای طراحی و پیاده‌سازی ابزارهای توسعه‌ای تامین مالی می‌بندد. همچنین تصمیمات دولت در خصوص تامین مالی بر اساس انتشار اوراق که متاثر از کسری بودجه است، از دیگر موارد تاثیرگذار بر عملکرد شرکت‌های تامین سرمایه است. این امر، سطح نقدینگی را کاهش داده و مجددا برای بازار تقاضای تامین مالی محدودیت ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، باید عنوان کرد که اقدامات توسعه‌ای در بخش تامین مالی در بازار سرمایه بسیار تحت‌تاثیر نام و برند تامین سرمایه‌ها قرار می‌گیرد، به همین دلیل، معمولا شرکت‌های تامین سرمایه در وابستگی به بانک‌های تجاری تعریف شده و در حال فعالیت هستند. از همین رو، بند «ب» ماده «۱۴» قانون برنامه ششم توسعه، تحت نظر بانک مرکزی برای عملیات تامین سرمایه‌ای وابسته به بانک‌ها نیز محدودیت و چالش‌های زیادی ایجاد کرده است که تمام بخش‌های فعالیت توسعه‌ای این دسته از تامین سرمایه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از دیگر چالش‌هایی که تامین سرمایه‌ها با آن مواجه‌اند، بحث نظارت بیش از اندازه بر این نهادهای مالی است. از سوی دیگر، رابطه دارایی‌های تحت مدیریت آنها، به‌خصوص در صندوق‌های درآمد ثابت با اوراقی که منتشر و بازارگردانی می‌کنند، مدیریت نقدینگی را تا حدی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این امر در شرایط نوسانات قانون‌گذاری، چالش بسیار جدی برای شرکت‌های تامین سرمایه به دنبال خواهد داشت. در نهایت، چرخه مزبور سبب می‌شود تا شرکت‌های تامین سرمایه به منظور کاهش بیشتر ریسک خود، از اقدامات توسعه‌ای بیشتر جلوگیری کنند و فعالیت را به همان اقدامات تعریف‌شده، محدود سازند.

در این میان، شاید مهم‌ترین بخشی که نقش توسعه در شرکت‌های تامین سرمایه را داشته باشد، بحث سرمایه‌گذاری‌های جایگزین است. باید عنوان کرد، سرمایه‌گذاری جایگزین به سرمایه‌گذاری‌‌‌هایی اطلاق می‌شود که به شیوه‌‌‌ای غیر از شیوه‌‌‌های متعارف سرمایه‌گذاری، مثل سهام، اوراق قرضه، پول نقد یا سرمایه انجام می‌شود. این بخش نیز متاسفانه تحت‌تاثیر قوانین یادشده که به آنها اشاره شد، در تامین سرمایه قرار گرفته است یا به واسطه‌ نیاز به پذیرش ریسک بالا برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها، معمولا به آن پرداخته نمی‌شود.

نباید فراموش کنیم که نقش توسعه‌ای در شرکت‌های تامین سرمایه، به ایجاد و معرفی ابزارهای نوین مالی در دنیا بسیار وابسته است و باید سرمایه‌گذاری بلندمدت با هدف مطالعه در آن صورت پذیرد که نیاز به بستر امن مالی و قابلیت پیش‌بینی روشن از آینده دارد که متاسفانه زمینه آن در بستر فعلی بازار مالی کشور فراهم نیست.