تنوع در منوی سرمایه‌گذاران

پیچیدگی‌های زیاد و همچنین تعدد مدارک موردنیاز، سبب شده بود تا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری محدودی در بازار سرمایه فعالیت داشته باشند. در این راستا، باید تاکید کرد که احراز موارد و برخورداری از تمامی بندهای مورد نظر برای اکثر فعالان بازار سرمایه امکان‌پذیر نبود. این موارد، چه از لحاظ سرمایه و چه از لحاظ اخذ تمامی مجوزهای مورد نظر، با دشواری زیادی همراه بود. این در حالی است که با تسهیل شرایط و کاستن محدودیت‌ها که در قالب تاسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم به بازار وارد شد، بسیاری از موانع مزبور زدوده شده و مسیر ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه هموارتر خواهد شد. به‌طوری که عمده فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه که در این بازار فعالیت دارند، می‌توانند نسبت به اقدام و راه‌اندازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم اقدام کنند.

در مسیر بعدی و حرکت دوم، باید به پوشش سلیقه‌های افراد با ورود این شرکت‌ها اشاره کرد. به عبارت دقیق‌تر، تاسیس تعداد زیادی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در قالب نوع دوم با دیدگاه متفاوت متولیان و مدیران آنها سبب می‌شود که طیف زیادی از سرمایه‌گذاران بنا به سلیقه، دیدگاه و نوع سرمایه‌گذاری، به این شرکت‌ها مراجعه کرده و در نهایت، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم جوابگوی گستره‌ای از تنوع سلیقه‌های گوناگون سرمایه‌گذاران باشند. به این ترتیب، شاهد استفاده از تمامی ظرفیت‌های شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری خواهیم بود. همچنین آن دسته از فعالان و خبرگان بازار سرمایه که شرایط لازم را برای تاسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع اول نداشتند، حال می‌توانند در قالب نوع دوم اقدام کنند و به این ترتیب، تعداد زیادی از افراد متخصص در بازار سرمایه به فعالیت رسمی مشغول خواهند شد. در مقابل، سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند از نقطه نظرات و سلیقه‌های متنوع مدیران این نوع شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند.

به این ترتیب، تاکید می‌شود که این امر (تاسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم) قدم مثبت و روبه توسعه‌ای از سوی سازمان بورس بود که می‌تواند اثرات مثبتی بر بازار داشته باشد. تسهیل بندهای تاسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع اول، اجازه خواهد داد تا ظرفیت‌های متفاوت فکری و همچنین دیدگاه‌های تحلیلی متنوعی وارد بازار سرمایه شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که با صدور مجوز مزبور، راه برای توسعه و گسترش این شرکت‌ها باز می‌شود و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم قادر خواهند بود با توسعه فعالیت، عملکرد خود را به حدنصاب‌ موردنیاز برای تاسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع اول برسانند و با گذر زمان و اخذ مجوزهای لازم، فعالیت خود را به دریافت نوع اول ارتقا دهند.

همواره تاکید شده است که برای توسعه بازار سرمایه و دستیابی به معیارهای جهانی باید موانع و محدودیت‌ها برداشته شود تا بتوانیم یک بازار سرمایه ایده‌آل و بورسی توسعه‌یافته را شاهد باشیم. در راستای نیل به این هدف، تاسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم، یکی از مناسب‌ترین موارد بوده و می‌تواند توسعه هرچه بیشتر بازار سهام را به دنبال داشته باشد. این قدم مثبت، امیدواری به برداشتن قدم‌های بعدی و برداشتن موانع بیشتر را نوید می‌دهد. امیدواریم در این راستا شاهد زدودن هرچه بیشتر محدودیت‌ها باشیم. در این راستا امیدواریم موانع اداری و کاغذبازی‌های زیادی که راه را برای توسعه بیشتر مسدود کرده است، برطرف شود. شاید قدم بعدی که بتواند راه‌های توسعه‌ای را تداوم بخشد، این باشد که شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در یک بازار  OTCیا بازار متشکل موازی پذیرش شوند و فعالیت‌های خود را به بازار ارائه کنند. انتشار صورت‌های مالی دوره‌ای و حسابرسی گزارش‌ها و عملکرد این نهادهای مالی و انتشار بازدهی سرمایه می‌تواند از اقدامات توسعه‌ای آتی برای این نهادهای مالی باشد. همچنین بازدهی‌های سرمایه‌گذاری‌هایی که طبق انعقاد قراردادها با مشتریان خود انجام داده‌اند و همچنین بازدهی پرتفوهای پیشنهادی آنها که مستنداتی برای ارائه داشته باشند، از دیگر موارد توسعه‌ای برای این نوع شرکت‌ها خواهد بود. این قبیل موارد سبب خواهد شد تا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم بتوانند، خود را بیشتر در جامعه سهامداری نشان دهند و عملکرد و ظرفیت خود را کم‌کم نمایش دهند. در نهایت، این امر سبب می‌شود تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نوع دوم، جایی مناسب برای محک زدن خود و ابراز دانش فنی داشته باشند. به این ترتیب، جایگاه واقعی این نهادهای مالی به مرور برای بازار سرمایه نمایان خواهد شد و چنانچه این شرکت‌ها از ظرفیت خاصی در زمینه دانش مالی برخوردار باشند، برای جامعه سهامداری آشکار خواهد شد و سرمایه‌گذاران به جایگاه ممتاز این شرکت‌ها در بازار سرمایه پی خواهند برد. افزون بر این، عملکرد شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم می‌تواند مورد نقد فعالان بازار سرمایه قرار گیرد و این موضوع برای بازار از جذابیت زیادی برخوردار است. امکان رتبه‌بندی شرکت‌ها، امکان قرار گرفتن در فهرست مشاوران برتر و مواردی از این دست می‌تواند از ابتکارات آتی برای این شرکت‌ها باشد. به هر حال، تاکید می‌شود که این موضوع یک قدم مثبت و توسعه‌ای برای بازار سرمایه است و امیدواریم چنین حرکاتی و مانع‌زدایی‌های بیشتر از سیاستگذاران بازار سرمایه دیده شود. به عبارت دقیق‌تر، مانع‌زدایی‌ها امکان برخورداری از تمامی ظرفیت‌های بازار سرمایه، به‌ویژه ظرفیت‌های پنهان را نمایان می‌سازد.