همزیستی مسالمت‌آمیز!

در چین، این پروژه مدت‌هاست شروع شده و در آمریکا تحقیقات برای راه‌اندازی این ارز در حال انجام است. اریک روزنگرن، رئیس پیشین فدرال‌رزرو بوستون معتقد است که در آینده بیت‌کوین، استیبل‌کوین‌ها و دلار دیجیتال بانک مرکزی آمریکا هم‌زیستی خواهند داشت. او بر مبنای تحقیقات انجام‌شده از سوی فدرال‌رزرو بوستون و دانشگاه ام‌ای‌تی، به برخی نکات درباره ویژگی‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی آمریکا اشاره کرده است.

تحقیقی که از سوی بانک مرکزی طی چند هفته آینده منتشر خواهد شد، شامل جزئیات ارز دیجیتال این نهاد است، اما روزنگرن، جزئیات جالبی درباره آنچه آمریکایی‌ها می‌توانند انتظار داشته باشند، ارائه کرده است. او می‌گوید به نظر می‌رسد که اکوسیستم پولی در دنیای دیجیتال، از سه بخش، یعنی بیت‌کوین، استیبل‌کوین‌ها و ارز دیجیتال بانک مرکزی تشکیل می‌شود و مسائلی نظیر محرمانگی و امنیت، در کنار مقرراتی که از سوی بانک مرکزی و نهادهای نظارتی تدوین می‌شود، سرعت کار را کند خواهد کرد.

روزنگرن همچنین به این نکته اشاره کرده که بلاک‌چین و فناوری «دفتر کل توزیع‌شده» بخشی از طراحی ارز دیجیتال بانک مرکزی آمریکا نخواهند بود. در واقع از دید وی، ارز دیجیتالی که بانک مرکزی ایجاد می‌کند، برای بلاک‌چین نخواهد بود. پروژه‌ای که فدرال‌رزرو بوستون و ام‌ای‌تی در حال انجام آن هستند، به بلاک‌چین ربطی ندارد و با آن کار نمی‌کند؛ زیرا این تمایل وجود دارد که سرعت تراکنش‌ها بالا باشد و دفتر کل توزیع‌شده، مکانیزم موثری برای فراهم کردن تمام نیازهای عملیاتی نیست.  گزارش رسمی تحقیقات فدرال‌رزرو بوستون و دانشگاه ام‌‌‌آی‌‌‌تی هنوز منتشر نشده است. به نظر روزنگرن، ارز دیجیتال بانک مرکزی یک استیبل‌کوین نخواهد بود، بلکه ابزاری برای پرداخت‌‌‌های خرد و جایگزینی برای پول نقد است. در حال حاضر، کسانی که قصد دارند خرید اینترنتی انجام دهند، نمی‌توانند پول نقد بپردازند؛ بنابراین ارز دیجیتال بانک مرکزی مکانیزمی در اختیار آنها قرار می‌دهد تا از پول نقد، البته به شکل دیجیتال آن، استفاده کنند.  روزنگرن معتقد است که بیت‌کوین و استیبل‌کوین‌ها نمی‌توانند شرایطی را که ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌‌‌خواهد، تامین کنند. از دید او، بیت‌کوین یک فناوری نسبتا کند است و قیمت آن به‌شدت بی‌ثبات است؛ بنابراین این ارز برای تراکنش‌‌‌های خرد، ویژگی‌‌‌های لازم را ندارد و در واقع، بیت‌کوین بیشتر از آنکه یک ابزار پرداخت خرد باشد، یک دارایی جایگزین برای سرمایه‌گذاری است.

او درباره استیبل‌کوین‌ها معتقد است که ضروری است مقرراتی تدوین شود. استیبل‌کوین‌ها برای کار روی یک بلاک‌چین به‌خصوص طراحی می‌شوند و تحت مقررات آن بلاک‌چین هستند؛ در نتیجه، وضعیت آنها با ارز دیجیتال بانک مرکزی به‌طور کلی تفاوت دارد. از دید وی بیت‌کوین، استیبل‌کوین‌ها و ارز دیجیتال بانک مرکزی در آینده به حیات خود ادامه خواهند داد و هم‌زیستی خواهند داشت. در آمریکا برای رواج گسترده ارز دیجیتال بانک مرکزی، به توافق بین بانک مرکزی، دولت و کنگره نیاز است و حصول این توافق بسیار زمان‌بر خواهد بود.