همه‌گیری کرونا در کنار اثرات بسیار زیادی که بر تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها گذاشته، سبب شده است تا اختلال‌هایی در زنجیره‌های بین‌المللی تامین به وجود آید و این اختلال‌ها عامل دیگر رشد قیمت کالاهاست. از اوایل سال‌جاری میلادی، همزمان با واکسیناسیون گسترده جمعیت‌ها در اقتصادهای بزرگ، فعالیت‌های اقتصادی افزایش یافته است و شاهد افزایش تقاضا هستیم. این عامل نیز در افزایش قیمت کالاها موثر است. در نهایت، کمبود نیروی کار سبب رشد دستمزدها و افزایش قدرت خرید شده و این عامل هم در بالا رفتن نرخ تورم موثر بوده است.

تا چند ماه پیش، نگرانی زیادی درباره رشد نرخ تورم وجود نداشت، اما به نظر می‌رسد، بانک‌های مرکزی و بسیاری از اقتصاددان‌ها نگران تبعات اجرای برنامه‌های حمایتی بر نرخ تورم هستند. گروهی از اقتصاددان‌ها می‌گویند، نرخ تورم برای مدت طولانی بالا باقی می‌ماند؛ زیرا عواملی که سبب این رشد شده‌اند، پایدار هستند. در مقابل، عده‌ای هم می‌گویند، رشد نرخ تورم حاصل همه‌گیری است و در آینده نه‌چندان دور، شاهد معکوس شدن روند رشد قیمت‌ها خواهیم بود. خطر بالا باقی ماندن نرخ تورم چیست و چرا در این زمینه نگرانی وجود دارد؟

در مطالب حاضر، به خطرات بالا باقی‌ماندن نرخ‌های تورم، تاثیری که این امر بر دیدگاه‌های خانوارها و شرکت‌ها دارد، واکنش بانک‌های مرکزی به رشد نرخ تورم و... پرداخته شده است.