محبوب  مشتریان

یکی از کارشناسان که در تهیه گزارش همکاری داشته است، می‌گوید: «جهان در حال حرکت به سوی خودروهای برقی است و بسیار ضروری است که میزان قابل اتکا بودن این خودروها بررسی شود.» سال گذشته، «مزدا» در صدر فهرست قرار داشت، اما امسال «لکسوس» جایگاه خود را پس گرفته است. سال گذشته، تنها سال در ۱۵سال اخیر بود که برند «تویوتا» در صدر قرار نداشت. نکته جالب دیگر این است که برندهای داخلی، نظیر «کرایسلر»، «شورلت» و «فورد» از لحاظ قابل اتکا بودن، نمره متوسط گرفته‌اند؛ در حالی که برندهایی نظیر «جی‌ام‌اس» و «جیپ» پایین‌‌‌تر از سطح متوسط بودند. با توجه به اینکه بحث خودروهای برقی مدت‌هاست، به بحثی داغ تبدیل شده است، خودروسازها مایلند دیدگاه مصرف‌کنندگان را درباره این خودروها از جهات گوناگون بدانند. رقابت شدیدی بین خودروسازهای بزرگ برای کسب سهم بیشتر از بازار خودروهای برقی وجود دارد و در این میان، شرکت‌هایی که بتوانند محصولات قابل اتکاتری از دید مصرف‌کنندگان تولید کنند، سهم بیشتری از بازار را تصاحب خواهند کرد.  مدل ایکس «تسلا» و یک مدل برقی «آئودی» از لحاظ قابل اتکا بودن، در پایین‌‌‌ترین جایگاه فهرست قرار گرفته‌اند و یک مدل برقی شرکت «کیا» بالاتر از حد متوسط قرار گرفته است. یک مدل برقی شرکت‌های «نیسان» و «فورد»، از این لحاظ در جایگاه مناسبی قرار دارند. یکی از کارشناسان می‌گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد که خودروهای برقی نتوانند به اندازه خودروهای دیگر و حتی بیش از آنها قابل اتکا باشند. به نظر می‌رسد، برخی فناوری‌های غیر‌ضروری که در این خودروها استفاده شده‌اند، سبب شده است تا دیدگاه مصرف‌کنندگان درباره آنها منفی شود. برخی خودروسازها که در حوزه تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کنند، مایلند فناوری‌‌‌های زیادی را در مدل‌‌‌های خود بگنجانند، اما این کار ضروری نیست.»

یک نکته جالب توجه این است که جایگاه مدل‌های خودرو در گزارش قابل اتکا بودن، در تضاد کامل با جایگاه مدل‌ها در گزارش رضایت مشتری قرار دارد. در این گزارش، «تسلا» در بین ۲۰جایگاه اول قرار دارد و پس از آن «لینکلن» قرار گرفته است. موفقیت «تسلا» در جلب رضایت مشتری‌ها سبب شده است تا دیگر خودروسازها سعی کنند، ویژگی‌های متنوع ضروری و غیرضروری را در خودروهای برقی خود بگنجانند. افزایش تعداد نرم‌‌‌افزارها، سخت‌‌‌افزارها و آپشن‌ها، سبب پیچیدگی کار با خودرو می‌شود و از قابل اتکا بودن آن از نظر مشتری می‌‌‌کاهد.

موضوع بعدی این است که در مدل‌‌‌های جدید شرکت «تسلا» وضعیت قابل اتکا بودن از دید مشتری بهتر شده و مواردی که مصرف‌کنندگان ذکر کرده‌‌‌اند، در حال برطرف شدن است. «تسلا» در فواصل زمانی کوتاه، بخش‌ها و قطعات مختلف خودروهای تولیدی خود را تغییر می‌دهد و واقعیت این است که هرچه میزان تغییر بیشتر باشد، احتمال آنکه کارکرد خودرو با مشکل روبه‌رو شود، بیشتر است. خودروسازها مشاهده کرده‌اند که از دید مصرف‌کنندگان، خودروهای هیبریدی بیشترین سطح قابل اتکا بودن را دارند. در مجموع، خودروهای برقی در میانه فهرست گزارش امسال قرار گرفته‌اند.