متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی دو ماه اول سال ۱۴۰۰ – فروردین و اردیبهشت - معادل ۵ درصد در مقایسه با میانگین قیمت مسکن پایتخت در اسفند ۹۹ کاهش یافت. اما در خردادماه مجددا تورم ماهانه مثبت ۳ درصدی در بازار ملک به ثبت رسید. از خرداد ماه تا پایان شهریور متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در هر ماه به‌طور میانگین ۵/ ۲ درصد افزایش یافت. در مهرماه اما تحت تاثیر افت حدود ۳۰ درصدی حجم معاملات ملک در نتیجه عدم ورود خریداران سرمایه‌‌ای به بازار پاییز و ایجاد برخی امیدواری‌‌ها در سمت تقاضای مسکن مبنی بر احتمال ریزش قیمت‌‌ها در نتیجه انتشار اخبار مربوط به از سرگیری مذاکرات برجام، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با شهریور ۲/ ۰ درصد کاهش یافت. اما در آبان ماه، بازگشت برخی خریداران سرمایه‌‌ای و افزایش نسبی نوعی از خرید مصرفی در بازار مسکن ناشی از‌افزایش تقاضای تبدیل به احسن آپارتمان، رشد مثبت، اما اندک ۲/ ۱ درصدی قیمت  را در این بازار رقم زد.

بازار معاملات مسکن آبان ماه علاوه بر تجربه تورم ماهانه مثبت بعد از تورم ماهانه منفی مهرماه، یک ویژگی دیگر نیز داشت و آن افزایش بیش از ۳۰درصدی حجم معاملات خرید آپارتمان در مقایسه با مهرماه است. آبان ماه امسال، حجم معاملات خرید مسکن از کف رکودی بالاتر آمد و بیش از ۷ هزار معامله خرید آپارتمان در تهران به ثبت رسید. رفت‌وبرگشت قیمت و حجم معاملات مسکن در مهر و آبان این پرسش را  در ذهن متقاضیان این بازار ایجاد کرده است  که روند بازار تا پایان سال به چه صورتی خواهد بود؟

آیا بهتر است متقاضیان، خریدهای خود از بازار مسکن را هر چه سریع‌تر انجام دهند یا از زمان کافی برای جست‌وجو در بازار به منظور یافتن بهترین گزینه خرید برخوردارند؟ دیدگاه‌های کارشناسی در این زمینه چه می‌گوید؟ در این میان گروهی از سرمایه‌‌گذاران نیز نسبت به خروج از بازار ملک یا باقی ماندن در این بازار تردید دارند. چرا که طی یک ماه گذشته بخش عمده‌‌ای از افزایش حجم معاملات خرید مسکن ناشی از افزایش عرضه واحدهای خریداری شده در ماه‌های قبل، از سمت تقاضای سرمایه‌‌ای بود. تحقیقات میدانی و یافته‌ها از بازار مسکن نشان می‌دهد تقاضای سرمایه‌‌ای در آبان ماه به دلیل نداشتن چشم‌‌انداز رشد محسوس قیمت مسکن در آینده نزدیک، اقدام به عرضه بخش قابل توجهی از واحدهای خود به بازار ملک کرد و همین افزایش عرضه در افزایش حجم معاملات خریدوفروش مسکن در این ماه موثر واقع شد. حتی فضای فعلی نشان می‌دهد برخی فروشنده‌ها همان سرمایه‌‌گذاران ملکی ماه‌های قبل در بازار بودند که کاهش قیمت واقعی و حتی قیمت اسمی مسکن در صورت ایجاد توافق بر سر مساله برجام در ماه‌های پیش‌‌رو را بعید نمی‌‌دانند. به نظر می‌‌رسد مطابق با روندی که در ۸ ماهه ابتدای سال جاری در بازار مسکن تجربه شد، در ماه‌های باقی مانده از سال جاری نیز عوامل بیرونی بازار مسکن همچون متغیرهای غیراقتصادی و وضعیت سایر بازارها، مهم‌ترین اثر را در تعیین سمت‌وسوی بازار ملک داشته باشند.