بدهکاران خوشبخت

علت این است که دستمزدها در حال افزایش است و این یعنی علاوه بر اینکه قدرت خرید آنها بالا می‌رود، این گروه پول بیشتری برای بازپرداخت بدهی‌‌‌های خود دارد. همچنین در مورد وام مسکن، در حالی که اقساط ماهانه ثابت است، قیمت خانه در حال افزایش است.  

نکته دیگر این است که تورم برای افراد ثروتمند که میزان زیادی اوراق قرضه دولتی دارند، یک عامل منفی است. نرخ بالای تورم چطور به نفع بدهکاران است؟ فواید فوری تورم برای مردم عادی کمتر از زیان‌‌‌های آن محسوس است. آنها هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها مجبورند پول بیشتری برای خرید کالاها پرداخت کنند. اما استاد اقتصاد دانشکده وارتون می‌‌‌گوید: «اگر نرخ بهره وام شما ثابت باشد، هنگام رشد نرخ تورم برنده هستید. ما اغلب وام ۳۰ساله مسکن را یکی از عوامل حفظ دارایی‌ها در برابر تورم توصیف می‌کنیم.»

به عبارت دیگر، هزینه وام شما ثابت است، در حالی که میزان پولی که دریافت می‌کنید، در حال افزایش است. وام‌های مسکن که عمدتا ۳۰ساله هستند، ۱۱‌هزار میلیارد دلار از ۱۵‌هزار میلیارد دلار بدهی‌ها در آمریکا را تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، سطح دستمزدها همزمان با رشد قیمت کالاها و خدمات در حال افزایش است؛ این یعنی ارزش واقعی بدهی در حال کاهش است. همین فرآیند برای کسانی که در حال بازپرداخت وام دانشجویی هستند رخ می‌دهد؛ زیرا نرخ بهره آن وام‌ها نیز ثابت است.

در واقع، گویی با رشد دستمزدها شما در پرداخت بدهی‌هایتان تخفیف می‌گیرید.  تاکنون رشد دستمزدها به اندازه افزایش قیمت‌ها نبوده است، اما تحلیلگران می‌گویند، سال آینده همزمان با کاهش نرخ تورم، این دو هماهنگ خواهند شد. درآمد خانوار‌ها تحت‌تاثیر برنامه‌‌‌های حمایتی دولت رشد کرده است.

در هشت‌ماه نخست سال‌جاری میلادی، درآمد شخصی که شامل دستمزد و پرداخت‌های دولت است، ۱۵‌درصد بالاتر از سطح مربوط به سال ۲۰۱۹ بود و در مجموع، رقم آن به صدها میلیارد دلار می‌‌‌رسد.  بازندگان نرخ بالای تورم چه کسانی هستند؟ بدون شک ارزش تمام بدهی‌ها با رشد نرخ تورم کاهش نمی‌یابد. نرخ‌های بهره کارت‌های اعتباری که عموما ثابت نیستند، امسال رشد کرده و به متوسط ۱۳/ ۱۷‌درصد رسیده است. همچنین هر کس که درآمد ثابت دارد، از جمله بازنشسته‌ها که از افزایش دستمزدها سودی نمی‌‌‌برند، از رشد نرخ تورم زیان می‌بینند. گروه بعدی کسانی هستند که اوراق قرضه دولتی را خریده‌اند.

برخی خانوارها با بیش از یک‌میلیون دلار دارایی که عموما در سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، جزو این گروه هستند.  در واقع، با رشد نرخ تورم، خانواده‌های پردرآمد از در اختیار داشتن اوراق ۱۰ساله و حتی ۳۰ساله زیان می‌‌‌بینند. البته کارشناسان با اشاره به جنبه‌‌‌های روانی نرخ بالای تورم می‌گویند، واقعا نمی‌توان مشخص کرد رشد قیمت‌ها به سود و زیان چه کسانی است؛ زیرا با آنکه دستمزدها در حال افزایش و وضعیت بازار کار خوب است، آمریکایی‌‌‌ها درباره وضعیت اقتصاد سردرگم هستند.

اوایل ماه گذشته، شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان به پایین‌‌‌ترین میزان در یک‌دهه اخیر رسید که علت این امر، رشد نرخ تورم بود. یک‌چهارم کسانی که در این تحقیق شرکت کردند، گفتند تورم سبب شده است تا استاندارد زندگی آنها کاهش یابد و ۵۰‌درصد گفتند، پیش‌بینی می‌کنند که تورم، تمامی افزایش دستمزد آنها را ببلعد. اقتصاددان ارشد موسسه «بروکینگز» می‌‌‌گوید: «مردم از آشوبی که در اقتصاد وجود دارد، به ستوه آمده‌اند و تورم یک نشانه است. بنابراین با آنکه وضعیت اقتصاد در حال بهبود است، مشخص نیست این بهبود برای همه مفید است یا به شکل سالم در حال تحقق است یا خیر.»