اما به نظر می‌رسد در آمریکا، بانک مرکزی به‌تازگی تغییر عقیده داده و اولویت خود را مهار تورم تعیین کرده است. سه‌شنبه هفته گذشته، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی، در سخنان خود از کاهش سریع‌تر خرید اوراق قرضه حمایت کرد و با انتشار این سخنان، شاهد سقوط شاخص‌های مالی در بورس آمریکا بودیم. البته شیوع «اومیکرون» نیز در این سقوط موثر بود.

به نظر می‌رسد، بانک مرکزی که تاکنون همواره با احتیاط رفتار کرده است و نرخ بالای تورم را زودگذر می‌دانست، حالا به این نتیجه رسیده که باید اقداماتی برای مهار قیمت‌ها انجام داد. در دیگر اقتصادهای بزرگ، از جمله انگلستان و منطقه یورو نیز نرخ تورم بالا رفته و برنامه‌هایی برای مهار آن در دست بررسی است. اما بانک‌های مرکزی که وظیفه دارند، نرخ تورم را در سطوح مناسب حفظ کنند، برای مهار نرخ‌های بالای تورم با چالش مواجه‌اند.

وضعیت اقتصاد جهان طبیعی نیست و درباره بسیاری از مسائل، از جمله زمان مهار همه‌گیری و بهبود زنجیره‌های تامین، ابهام وجود دارد؛ به همین دلیل بانک‌های مرکزی به‌سادگی نمی‌توانند علیه تورم اقدام کنند. در مطالب حاضر به واکنش بانک‌های مرکزی به تورم، دیدگاه بانک مرکزی آمریکا درباره تورم و لزوم مهار آن، سیاست اشتباه اردوغان در مهار تورم و چالش‌های پیش‌رو اشاره شده است.