فقدان ضامن

صندوق‌های اهرمی، ابزار مالی جدیدی در بازار سرمایه محسوب می‌شوند که در بین فعالان بازار ناشناخته‌اند و در این مدت، فقط یک شرکت، مجوز این نوع صندوق‌ها را اخذ کرده است.

در بازار سرمایه، سه نوع صندوق وجود دارد: صندوق‌های با درآمد ثابت که ریسک ندارد؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سهامی. باید گفت، هیچ‌یک از این صندوق‌ها پرریسک نیستند؛ در نتیجه، نمی‌توانند فراتر از بازدهی صندوق به سهامداران بازدهی دهند، ولی صندوق‌های اهرمی این امکان را ایجاد کرده‌اند.

این صندوق‌ها، از جمله صندوق‌های جدید در بازار سرمایه هستند که شامل دو نوع واحد سرمایه‌گذاری «ممتاز» و «عادی» می‌شوند. واحد‌‌‌های ممتاز واحدهایی با سود متغیر و واحدهای عادی دارای سود مشخص و تضمین‌شده هستند. همچنین پرتفوی صندوق شامل سهام بازار سرمایه است؛ یعنی، به نوعی دارندگان واحدهای ممتاز با استفاده از منابع دارندگان واحدهای عادی برای خود اهرم و اعتبار ایجاد می‌کنند.

وجه تمایز صندوق‌های اهرمی با سایر صندوق‌ها در این است که بازدهی واحدهای عادی صندوق‌های اهرمی از قبل در امیدنامه تضمین شده که نقطه قوت این نوع صندوق است و واحدهای عادی ممتاز نیز با ایجاد اعتبار می‌توانند فعالیت کنند.

در خصوص ریسک این نوع صندوق‌ها هم باید گفت، بعضی سهامداران بسیار ریسک‌‌‌پذیرند و به ارزش بنیادی سهام اعتقادی زیادی دارند و می‌توانند در صندوق‌های اهرمی سرمایه‌گذاری کنند، اما با توجه به ماهیت اصلی این نوع صندوق‌ها، به هیچ عنوان ورود همه افراد به صندوق‌های اهرمی توصیه نمی‌شود.

مزایای این نوع صندوق، کاهش ریسک شناخت و ارزیابی عملکرد صندوق است. همچنین زمانی که سرمایه‌گذاران تصمیم به تغییر راهبرد سرمایه‌گذاری خود از پرریسک به کم‌ریسک یا برعکس را داشته باشند، جابه‌جایی در همان صندوق قابل اجراست و نیازی به ارزیابی عملکرد صندوق‌های دیگر ندارند. از معایب این صندوق‌ها، علاوه بر نبود رکن ضامن نقدشوندگی و بازارگردان، می‌توان به ریسک شناخت برای سرمایه‌گذارانی اشاره کرد که آگاهی کمتری از بازار سهام و ریسک اهرم دارند.