لیدر ارزهای دیجیتال

در ماه مه، ایلان ماسک در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به سندرم «آسپرگر» که شکل خفیفی از اوتیسم است، مبتلاست. در ماه اکتبر، ثروت عظیم ماسک افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد؛ زیرا شرکت هرتز که در حوزه اجاره خودرو فعالیت می‌کند، اعلام کرد که قصد دارد برای مشتری‌هایش صد‌هزار خودرو از شرکت تسلا بخرد. با اعلام این خبر، قیمت سهام تسلا رشد کرد و ارزش بازار این شرکت، به بالاتر از هزار میلیارد دلار رسید.

در نیمه نخست سال‌جاری میلادی، خودروهای برقی تنها ۴۳/ ۰‌درصد خودروهای مشغول به کار در آمریکا را تشکیل می‌دادند؛ اما شرکت تسلا حدود ۷۰‌درصد بازار خودروهای برقی آمریکا را تحت اختیار دارد. ماسک، پیوسته با ده‌‌‌ها میلیون دنبال‌‌‌کننده خود در توییتر در ارتباط است که این یعنی او همواره در ذهن مخاطب جای دارد و توییت‌هایش بر قیمت سهام تسلا و شرکت‌ها دیگر تاثیر می‌گذارد. او از توییتر برای اثرگذاری بر بازار ارزهای دیجیتالی استفاده کرده است. در فوریه سال‌جاری، ماسک اعلام کرد که شرکت تسلا ۵/ ۱میلیارد دلار بیت‌کوین خریده است و این سیگنال را به بازار فرستاد که به‌زودی برای فروش محصولات شرکت تسلا بیت‌کوین را می‌پذیرد. او همچنین از طریق سلسله‌توییت‌هایی سبب شد، دوج کوین که زمانی نوعی جوک تلقی می‌شد، به یک ارز دیجیتالی پرطرفدار تبدیل شود. در ماه مه او اعلام کرد که تسلا، فعلا بیت‌کوین را برای فروش محصولات خود نمی‌پذیرد و به اثرات منفی استخراج و تراکنش‌‌‌های بیت‌کوین بر تغییرات آب‌وهوایی اشاره کرد.

ماسک، توجه خاصی به تغییرات آب‌وهوایی دارد. اگر ۸۰۰‌هزار خودروی برقی تسلا که سال پیش به فروش رسیدند، خودروی بنزینی بودند، طی دوران کار این خودروها ۴۰میلیون تن دی‌اکسیدکربن وارد جو می‌شد که رقمی معادل تولید این گاز در کشور فنلاند است. ایلان ماسک، همچنین می‌‌‌خواهد انسان را ساکن مریخ کند. او به نشریه تایمز گفته است، هدف کلی‌اش این است که بشر در چند سیاره زندگی کند. از سوی دیگر، ایلان ماسک سعی کرده است، از طریق استارلینک، شکاف دیجیتالی را کم کند. از طریق ده‌ها ماهواره‌‌‌ای که در این پروژه به فضا فرستاده می‌شود، مردم ساکن مناطق روستایی و کشورهای در حال توسعه به اینترنت پرسرعت دست پیدا می‌کنند. نکته دیگر این است که ماسک با دولت برزیل درباره کمک به این کشور به‌منظور مبارزه با تغییرات محیط‌زیست مذاکراتی انجام داده است. تمامی اقداماتی که ماسک طی ۱۲ماه اخیر انجام داده، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بر زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده است.