میزان جدی بودن تاثیر سویه اُمیکرون و دیگر سویه‌هایی که در آینده شناسایی خواهند شد، وضعیت نرخ تورم، دوران تداوم اختلال‌ها در زنجیره‌های تامین، ریسک‌های ژئوپلیتیک، کمبود نیروی کار و سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جزو مهم‌ترین عواملی هستند که بر رفتار سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارند و فعلا هیچ‌کس نمی‌داند تاثیر این عوامل چه میزان است.

البته درباره برخی مسائل اتفاق نظر وجود دارد. برای مثال سال جدید نرخ رشد اقتصادهای بزرگ، کمتر از سال گذشته است و در سه‌ماهه اخیر تاثیر شیوع اُمیکرون بر رشد اقتصادی منفی است. سال گذشته عملکرد بورس‌های بزرگ، بازار نفت و فلزات پایه مثبت بود و این پرسش برای سرمایه‌گذاران مطرح است که آیا سال‌جاری این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا نه. همچنین درباره وضعیت بازار محصولات کشاورزی و بهترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری سوالاتی مطرح است.

سال‌جاری ریسک‌های متعدد اقتصادها را تهدید می‌کنند و تحولات دو سال گذشته، این درس را به همه داده که نمی‌توان با قطعیت درباره تداوم روندهای کنونی صحبت کرد. ابتدای سال ۲۰۲۰ هیچ‌کس تصور نمی‌کرد تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها تحت‌تاثیر یک همه‌گیری قرار گیرد و بسیاری از رویه‌ها برای همیشه تغییر کند. به این ترتیب سال جدید مملو از ابهام‌هاست و باید با احتیاط رفتار کرد.  در مطالب حاضر به پنج ریسک بزرگ، افق بازار مواد خام، وضعیت بازار نفت و برخی پیش‌بینی‌ها درباره عملکرد بورس‌ها اشاره شده است.