کریپتو از چهار پنجره

اما گروهی دیگر از تحلیلگران می‌گویند صرف نظر از عواملی نظیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا، بازار ارزها و دارایی‌های دیجیتالی امسال سالی بسیار بهتر از سال گذشته پیش رو دارد زیرا شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری نظیر متا و اپل در حال کار روی حوزه‌های جدید نظیر متاورس هستند و سرمایه‌گذاران به سمت توکن‌های غیر قابل معاوضه حرکت کرده‌اند. این تحلیلگران برای اثبات صحت پیش‌بینی خود به فروش ده‌ها میلیون دلاری برخی توکن‌های یاد شده در کریستیز اشاره می‌کنند. در مطلب حاضر به دیدگاه‌های چهار کارشناس درباره افق بازار ارزهای دیجیتالی و دنیای این ارزها در سال جدید میلادی اشاره می‌کنیم.

کتی استاکتون، بنیان‌گذار و مدیر موسسه فیرلید استراتژیز می‌گوید: «بر مبنای چارت‌ها و روندها، ما معتقدیم در بلندمدت عملکرد بیت کوین مثبت است. محاسبات و بررسی‌‌های ما نشان می‌دهد قیمت بیت کوین امسال به ۹۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت. در حال حاضر بازار در فاز اصلاح است اما این وضعیت تغییر خواهد کرد.»

آنتونی ترنچو، مدیر شرکت نکسو می‌گوید: «مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در سال جاری، سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکاست. از دید من، پول ارزان همچنان در اقتصاد وجود خواهد داشت، زیرا بانک مرکزی مایل نیست با محدود کردن شدید سیاست‌های حمایتی، شاخص بورس سقوط کند و تحولات ناخوشایند در بازار اوراق قرضه رخ دهد.» از دید او، قیمت بیت کوین در پایان نیمه نخست سال جاری میلادی به ۱۰۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت البته قیمت توکن‌هایی نظیر سولانا و آوالانش به اندازه سال قبل رشد نخواهد کرد. سال جاری متاورس رشدی چشمگیر خواهد داشت و تعداد بیشتری از سرمایه‌‌گذاران به سمت آن حرکت خواهند کرد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد اوندا آسیا پاسیفیک درباره افق بازار ارزهای دیجیتالی خوش‌بین نیست. او می‌گوید: «اگر چه فکر می‌کنم فعالیت‌های سفته‌بازانه در فضای ارزهای دیجیتالی ادامه پیدا خواهد کرد، اما این بازار نیز مثل بازار سهم‌های شرکت‌‌های فناوری، سال جاری با چالش‌‌های جدی مواجه خواهد بود. نخستین چالش، افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکاست و سال جاری، دیگر بانک‌های مرکزی نیز از سیاست‌های حمایتی خود خواهند کاست. این تحول در برنامه‌های یاد شده، چالشی بزرگ برای بازار ارزهای دیجیتالی خواهد بود. دومین عامل که این بازار را تهدید می‌کند، تدوین مقررات از سوی نهادهای قانون‌گذاری است. از پیش اقداماتی در این زمینه انجام شده و سال جاری بر سرعت و گستره قانون‌گذاری برای این بازار افزوده می‌شود. به عقیده من ارزهای دیجیتالی بزرگ‌ترین حماقت در ساختار بازار مالی در تاریخ هستند. ممکن است شاهد رشد قیمت برخی از این ارزها در سال جاری باشیم، اما این رشد واقعیت‌‌ها را تغییر نمی‌دهد.ارزهای دیجیتالی هیچ پشتوانه‌ای ندارند و سرمایه‌‌گذاران صرفا به امید افزایش قیمت‌ها وارد این بازار می‌شوند.»  فیلیپ گرادول، اقتصاددان ارشد در چین آنالیسیس می‌گوید: «سال جاری شاهد تحولات در حوزه استفاده از ارزهای دیجیتالی خواهیم بود و بسیاری از شرکت‌ها بر سر ایجاد پلتفرم ارز دیجیتالی که با مشتری‌ها ارتباط مستقیم داشته باشند به رقابت با هم خواهند پرداخت.»