سه نگرانی‌مدیران

سال گذشته با آنکه بانک مرکزی آمریکا و اقتصاددان‌ها تاکید می‌کردند رشد نرخ تورم محدود خواهد بود و دوران تورم بالا کوتاه است مدیران شرکت‌‌ها نسبت به ریسک‌هایی که از رشد پایدار قیمت‌‌ها نشات می‌گیرد هشدار می‌‌دادند. چهارشنبه هفته گذشته وزارت کار آمریکا در گزارش خود اعلام کرد نرخ تورم در پایان سال پیش به بالاترین میزان از سال ۱۹۸۲ رسیده است. در نظرسنجی مشخص شد میزان اختلال‌های حاصل از همه‌گیری کرونا، در هر کشور با کشور دیگر تفاوت دارد. مدیران در آمریکا به کمبود نیروی کار به عنوان بزرگ‌ترین نگرانی خود در سال جاری اشاره کردند. تورم و اختلال‌ها در زنجیره‌های تامین در جایگاه‌های دوم و سوم و همه‌گیری در جایگاه چهارم قرار دارد.

مدیران در اروپا، تورم را عامل اصلی نگرانی خود معرفی کردند و در فهرست نگرانی آنها همه‌گیری در جایگاه دهم قرار دارد. در چین و ژاپن همه‌گیری کرونا بزرگ‌ترین عامل نگرانی مدیران شرکت‌ها در سال جاری است. جایگاه بالای همه‌گیری در فهرست نگرانی‌‌های مدیران جهان سبب شد این عامل در صدر فهرست قرار گیرد و دو عامل دیگر یعنی تورم و کمبود نیروی کار در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. اقتصاددان ارشد موسسه کنفرانس بورد می‌گوید: «تفاوت جایگاه عوامل تهدیدکننده در مناطق مختلف حاصل سیاست‌های متفاوتی است که در هر منطقه برای مهار همه‌گیری اتخاذ شده است. در آسیا تعطیلی فعالیت‌‌های اقتصادی روش اصلی دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع کروناست درحالی که در اروپا و آمریکا عمدتا تلاش می‌شود فعالیت‌‌های اقتصادی ادامه یابد اما بر سرعت واکسیناسیون افزوده می‌شود و روش‌هایی نظیر استفاده از ماسک و تست‌گیری فراگیر مورد تاکید قرار می‌گیرد. دیدگاه‌ها درباره بهترین روش مدیریت کرونا بسیار متنوع است در نتیجه تاثیر سیاست‌ها نیز از هر منطقه به منطقه دیگر متفاوت است به همین دلیل در آسیا همه‌گیری عامل اصلی نگرانی مدیران شرکت‌هاست و در اروپا و آمریکا تورم و اختلال‌ها بیشترین نگرانی را به وجود آورده است. در چین تولید کارخانه‌ای بخش بزرگی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد و تولیدکنندگان نمی‌توانند به نیروی کار بگویند از خانه تولید کنند در حالی که در اقتصاد آمریکا بخش خدمات سهمی بزرگ‌تر دارد و دورکاری قابل انجام است. در چین اختلال‌های حاصل از همه‌گیری در صدر نگرانی مدیران قرار دارد در حالی که در آمریکا کمبود نیروی کار اهمیت بالاتری دارد.»

نظرسنجی موسسه کنفرانس بورد در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته با شرکت ۱۶۰۰ مدیر شامل ۹۱۷ مدیرعامل صورت گرفت. با آنکه داده‌ها قبل از شیوع اُمیکرون جمع‌آوری شد اما محققان کنفرانس بورد می‌گویند اگر اکنون نظرسنجی صورت می‌گرفت پاسخ‌ها خیلی تفاوت نداشت زیرا در آن زمان نیز سویه دلتا در حال شیوع بود و اُمیکرون سبب وحشت جهانی و تعطیلی‌های گسترده در سطح جهان نشده است.

هفته گذشته گزارش اجلاس جهانی اقتصاد نشان داد میزان بدبینی‌ها درباره افق اقتصاد جهان افزایش یافته و مدیران شرکت‌ها درباره تاثیرات بلندمدت همه‌گیری نگران هستند. بسیاری از شرکت‌‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند در سه سال آینده بی‌‌ثباتی و رویدادهای غیرمنتظره ادامه پیدا خواهد کرد. در نظرسنجی یاد شده ۸۲ درصد مدیران اعلام کردند با رشد هزینه مواد اولیه مواجه هستند. مدیران کارخانه‌ها در چین شاهد رشد قیمت مواد خام و در اروپا شاهد رشد قیمت انرژی و مواد غذایی و بالا رفتن نرخ تورم هستند. در آمریکا حدود ۶۰ درصد مدیران عامل معتقدند حداقل تا اواسط سال آینده نرخ تورم بالا باقی خواهد ماند.

یک نکته جالب این است که مدیران تمام مناطق و کشورها در نظرسنجی اعلام کردند جذب نیروی کار متبحر و حفظ آن اولویت اصلی‌شان در سال جاری میلادی است. آنها همچنین معتقدند دورکاری حتی پس از مهار کامل همه‌گیری نقشی بزرگ در سیستم‌های شغلی خواهد داشت. یک‌سوم مدیران در نظرسنجی انتظار دارند حداقل ۴۰ درصد نیروی کار فعالیت‌های خود را پس از همه‌گیری به شکل دورکاری انجام دهند یعنی حداقل سه روز در هفته خارج از محیط کار به فعالیت مشغول باشند. در آمریکا ۵۳ درصد مدیران چنین انتظاری دارند. علت انعطاف مدیران، کمبود نیروی کار است.