هت تریک فدرال‌رزرو

نرخ بالای تورم که به نظر می‌‌رسد فعلا ادامه خواهد داشت، نه تنها یک ریسک برای بهبود شرایط اقتصادی همزمان با مهار کروناست، بلکه برای دموکرات‌‌ها یک تهدید بزرگ محسوب می‌شود زیرا جمهوری‌خواهان دائما تاکید می‌کنند برنامه‌های انبساطی مالی که بایدن پیشنهاد داده سبب داغ شدن بیش از حد اقتصاد شده است. در حال حاضر بانک مرکزی نیز با یک آزمون درباره سیاستگذاری مواجه است که تبعات بزرگی خواهد داشت. این نهاد در حال کاستن از خرید اوراق قرضه است و قصد دارد سال جاری سه بار نرخ‌‌های بهره را بالا ببرد، اما ضروری است که هرگونه اقدام با دقت فراوان انجام شود، زیرا اقدامات هیجانی، روند بهبود شرایط اقتصادی را کند یا متوقف خواهد کرد.

یکی از اقتصاددان‌ها می‌گوید: «ما با چالش کاستن از نرخ تورم در اقتصادی مواجهیم که در حال خروج از تبعات همه‌گیری کروناست و رونق پیدا کرده است. به لحاظ تاریخی بدون بروز رکود رسیدن به هدف یعنی کاستن از تورم ممکن نیست البته شاید این‌بار ما خوش‌شانس باشیم و رکودی رخ ندهد.» بایدن تاکید کرده که مسیر حرکت دولت برای مهار تورم مسیری درست است و نرخ تورم به تدریج کاهش خواهد یافت. یک نکته این است که عرضه مسکن در آمریکا از گذشته‌های دور ،ناکافی بوده و رشد قیمت‌ها طی سال گذشته، فرآیندی نیست که به سرعت قابل معکوس شدن باشد، در نتیجه انتظار می‌رود افزایش قیمت‌‌ها ادامه یابد. از سوی دیگر کمبود تراشه‌ها به افزایش قیمت خودرو و انواع کالاها منجر شده و از آنجا که این کمبود به زودی رفع نخواهد شد رشد قیمت خودرو و آن کالاها فعلا قابل توقف و معکوس شدن نیست.

از لحاظ وضعیت تقاضا، خبر خوب این است که تقاضا در حال رشد است، اما اگر امکان پاسخگویی به این تقاضای رو به رشد وجود نداشته باشد، اقتصاد به شکل‌های گوناگون دچار مشکل می‌شود. کمبود نیروی کار نیز مشکلی نیست که بتوان طی چند ماه آن را رفع کرد و درباره رشد قیمت بنزین نیز نگرانی وجود دارد. ماه قبل قیمت‌‌ها ۵/ ۰ درصد کاهش یافت اما قیمت نفت بار دیگر در حال افزایش است و قطعا اگر قیمت نفت پایین نیاید، قیمت بنزین رشد می‌کند.یک روند مهم و نگران‌کننده این است که رشد قیمت‌ها در حال گسترش به تمامی بخش‌های اقتصاد است و فشارهای تورمی به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شده است. به همین دلیل بانک مرکزی رویکرد خود را تغییر داده و در حال برنامه‌‌ریزی برای مهار تورم است. در حال حاضر نگرانی اصلی اقتصاددان‌ها این است که بانک مرکزی مجبور شود اقداماتی سریع و بزرگی برای مهار تورم انجام دهد. در این حالت رشد هزینه استقراض، روند بهبود شرایط اقتصاد را متوقف می‌کند. دولت و بانک مرکزی معتقدند نرخ تورم امسال کاهش می‌یابد، اما بالا باقی خواهد ماند. اقتصاددان‌‌ها پیش‌‌بینی کرده‌اند، نرخ رشد اقتصاد آمریکا و دیگر اقتصادها امسال کاهش می‌‌یابد. در صورت تحقق این پیش‌بینی اقتصاد در برابر اثرات افزایش نرخ‌های بهره آسیب‌‌پذیرتر می‌شود.