نگاه‌ها به‌سوی فدرال رزرو

سایمون پیترز، تحلیلگر بازار در شرکت ایی‌تورو می‌گوید: «کاهش ۵۰‌درصدی قیمت‌ها نسبت به کاهش‌هایی که در سال‌های قبل مشاهده شده، کمتر است اما با توجه به شرایط کنونی، این کاهش بزرگ محسوب می‌شود و به همین دلیل نگرانی‌هایی پدید آمده است. به نظر می‌رسد سطح واقعی حمایت قیمت بیت‌کوین رقم ۳۰‌هزار دلار است که ماه مه سال پیش مشاهده شد، یعنی زمانی که در چین استخراج بیت‌کوین ممنوع اعلام شد.»

یکی دیگر از تحلیلگران می‌گوید: «رقم ۳۰‌هزار دلار، از لحاظ روانی  رقم بسیار مهمی است و قیمت بیت‌کوین در آن رقم باید حمایت شود، اما اگر فروش‌ها ادامه پیدا کند و شاهد افت قیمت‌ها به ۲۷‌هزار دلار باشیم، ماینرهایی که در ابتدای رونق بازار فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند دچار مشکل می‌‌‌شوند.» معامله‌‌‌گران عموما معتقدند تغییر جهت سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا سبب کاهش جذابیت دارایی‌های پر ریسک شده و در بورس آمریکا هم شاهد افت قیمت سهام شرکت‌های فعال در حوزه فناوری هستیم. بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم مجموعه‌‌‌ای از اقدامات را در دستور کار خود قرار داده، از جمله بالا بردن نرخ‌های بهره و تحلیلگران معتقدند در سال‌جاری نرخ‌ها در این کشور بارها بالا برده خواهد شد.

تحلیلگران برای پیش‌بینی تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال معمولا از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، اما برای آنکه متوجه شوید کاهش اخیر قیمت‌ها تا چه حد بزرگ بوده، به این نکته توجه کنید که دو هفته قبل معامله‌‌‌گران تصور می‌کردند رقم ۴۰‌هزار دلار سطح حمایت اصلی برای قیمت بیت‌کوین است، اما روز دوشنبه قیمت‌ها به ۱۵‌درصد پایین‌‌‌تر از آن رقم رسید. از سوی دیگر قیمت دیگر ارزهای دیجیتالی نیز به شدت کاهش یافته و قیمت اتریوم به ۲۳۰۰ دلار رسیده که کمتر از نصف اوج آن در ماه نوامبر یعنی ۴۸۶۰ دلار است.  مدیر سبد شرکت بلوک تاور می‌گوید: «ارزش بازار ارزهای دیجیتالی طی دوره اجرای برنامه‌‌‌های فراگیر انبساطی بانک مرکزی آمریکا به شدت بالا رفت. در آن دوره تعداد کمی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران پیش‌بینی می‌کردند به دلیل رشد شدید نرخ تورم بانک مرکزی مجبور شود به سرعت جهت سیاست‌های پولی خود را تغییر دهند. حرکت بانک مرکزی در جهت جدید سبب خروج نقدینگی از سیستم و تغییر ارزش‌گذاری‌ها می‌شود. در آن دوره قیمت ارزهای دیجیتالی به شکل غیرمنطقی بالا رفته بود و حالا شاهد اصلاح عمیق بازار هستیم.»

ضریب چهل روزه همبستگی بیت‌کوین با شاخص نزدک در بورس آمریکا به ۰/ ۶۶ رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۰ ،یعنی زمانی است که بلومبرگ جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌ها را آغاز کرد. همبستگی بیت‌کوین و شاخص استاندارد ‌اندپورز نیز در بالاترین سطح تاریخی قرار دارد. تحلیلگر والکری فاندز می‌‌‌گوید: «کاهش شدید قیمت‌ها عمدتا حاصل ورود بازار به فاز اصلاح است. این ایده که بیت‌کوین با دیگر دارایی‌ها همبستگی ندارد، کنار گذاشته شده و نیز این ایده که بیت‌کوین حوزه امن سرمایه‌گذاری در دوران بی‌ثباتی دیگر بازارهاست، منطقی به نظر نمی‌‌‌رسد. بیت‌کوین یک دارایی پرریسک است و تغییرات قیمت آن بر قیمت دیگر دارایی‌های دیجیتالی تاثیر مستقیم می‌گذارد.»

یکی دیگر از تحلیلگران می‌گوید: «سیاست بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخ‌های بهره، وضعیت نرخ تورم، اختلال‌ در زنجیره‌های بین‌المللی تامین و تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در سطح جهان، تاثیر منفی بر بازارهای مختلف دارند و بازار ارزهای دیجیتالی از این تاثیرگذاری مصون نیست. این بازار از تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران اثر می‌‌‌پذیرد؛ البته این تاثیر روزی به پایان خواهد رسید. در سال‌جاری میلادی دولت آمریکا استراتژی مقدماتی خود را درباره دارایی‌های دیجیتالی  منتشر خواهد کرد و محتوای آن بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.» تحلیلگر بانک یو بی‌اس می‌گوید: «بازار ارزهای دیجیتالی به اخبار منفی حساس‌تر شده است و این عامل سبب می‌شود محیط بسیار بی‌‌‌ثباتی ایجاد شود، زیرا تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای یاد شده به تدریج تحت فشار قرار خواهند گرفت.»