دیدگاه‌های گوناگونی در این زمینه مطرح است. عده‌ای می‌گویند روسیه به اوکراین حمله می‌کند در حالی که عده‌ای معتقدند حملات به شکل حملات سایبری و... صورت خواهد گرفت. در هر حال این تنش‌ها رو به افزایش است و گمانه‌زنی‌ها درباره تبعات هر سناریو ادامه دارد. اما تنش‌های اخیر زیان‌هایی برای اقتصاد جهان داشته است.

از پیش قیمت نفت به سرعت افزایش یافته و هر گونه عاملی که از عرضه بکاهد به رشد بیش از پیش قیمت‌ها و افزایش نرخ‌های تورم در اقتصاد جهان منجر می‌شود. به‌ویژه اکنون که زمستان است و تقاضا برای انرژی در اوج قرار دارد، شدت پیدا کردن تنش‌ها به معنای بحران گازی در اروپا و فشار وارد شدن به مصرف‌کنندگان این قاره است. برخی تحلیلگران می‌گویند ممکن است مسکو از صادرات گاز به عنوان سلاح علیه اروپا در صورت اعمال تحریم‌های فراگیر علیه روسیه، استفاده کند.

اتحادیه اروپا و آمریکا تلاش کرده‌اند موضعی واحد در قابل مسکو اتخاذ کنند. اما در این میان به نظر می‌رسد آلمان تمایلی به همراهی با هم‌پیمان‌های خود ندارد. در واقع موضع آلمان در قبال روسیه نرم‌تر است و این موضع‌گیری مورد انتقاد اعضای ناتو قرار گرفته است. در مطالب حاضر به علل موضع‌گیری متفاوت آلمان، سناریوهایی که درباره افق تنش‌ها وجود دارد، ابعاد بحران گازی در اروپا و اثرات اقتصادی این وضعیت اشاره شده است.