بازار سهام بر سر دوراهی نرخ ارز

بازارسرمایه در شرایط کنونی صرفا نیازمند تزریق نقدینگی وآشتی سرمایه‌های پارک‌شده و جدید است. بورس ما عمق زیادی ندارد و بیش از هر چیز نیازمند حمایت است؛ بنابراین در شرایط کنونی، بورس فقط به پول جدید نیاز دارد تا به دوران قبل از رکود و بحران بازگردد؛ چراکه از لحاظ بنیادی اکثر شرکت‌ها زیر ارزش ذاتی در حال معامله هستند. در روزگار نه‌چندان دور، در بازار هر سهمی را با چند برابر بالاتر از ارزش ذاتی می‌خریدند؛ ولی امروز کسی سهم‌ها را با ۵۰‌درصد زیر ارزش ذاتی هم نمی‌خرد و تقاضایی برای آنها حتی از سوی سهامدار عمده نیز وجود ندارد. به عبارتی بازارسرمایه را می‌توان به بیماری تشبیه کرد که تمام علائم حیاتی آن نرمال است؛ ولی به کما رفته است.

از آنجا که امروزه بیش از ۵۰میلیون سهامدار در کشور داریم و بازارسرمایه ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشور دارد و رفته‌رفته شاهد پذیرش شرکت‌های بیشتر و بزرگ‌تر شدن بازار هستیم، لازم است دولت توجه ویژه‌‌‌تری به بازارسرمایه داشته باشد و حتی نیاز است نماینده‌ای به صورت مستقیم از بازار سرمایه در دولت حضور یابد و در تصمیمات کلان اقتصادی، از جمله در حوزه مالیات، عوارض صادرات و گمرک که بر بازارسرمایه تاثیرگذارند، اظهارنظر کند. دولت و مجلس باید از پتانسیل‌های موجود بازار سرمایه و همچنین آسیب‌پذیری این بازار از تصمیم‌هایشان آگاهی یابند؛ در غیر‌ این‌صورت تصمیم‌های نادرست و آسیب‌پذیر کردن بازار سرمایه و مخدوش کردن اطمینان سرمایه‌گذاران و به‌ویژه سهامداران خرد را در بر دارد.

آنچه در حال حاضر رخ می‌دهد، خرید و فروش و چرخش نقدینگی مطابق روال گذشته و بر اساس اخبار برجام است که نشانه‌ای از سرمایه‌گذاری هوشمندانه و خرید و فروش بر اساس ارزندگی سهام در بازار وجود ندارد. از طرفی در بازار هنوز هم نشانه‌های اتمام روند نزولی مشاهده نمی‌شود و باید به این نکته توجه کنیم که نشانه‌های برگشت بازار به معنی مثبت‌شدن چندروزه بازار نیست؛ بلکه به معنی ورود پول‌های سنگین و به تبع آن ورود افزایش حجم و ارزش معاملات روزانه است که متاسفانه همچنان شاهد حجم و ارزش بسیار پایینی در معاملات روزانه بازار هستیم؛ اما واضح است که توافق از آنچه تصور می‌کنیم، به ما نزدیک‌تر است.

این روزها بازار سرمایه به‌صورت کلی، وضعیت مساعدی ندارد و با رشد ناهمگن صنایع، خروج قابل‌‌‌‌‌‌توجه نقدینگی حقیقی‌ها و حجم پایین معاملات روبه‌‌‌روست. نقدینگی در بازار کم است و فعالان بازار در دوراهی برجام و نرخ ارز سردرگم هستند. رشد یا ریزش نرخ ارز هر یک می‌تواند تاثیر مستقیمی بر صنایع مختلف بگذارد؛ اما با توجه به نرخ دلار بودجه و سامانه نیما چیزی که واضح است، این است که ریسک کاهش نرخ ارز تهدیدکننده بازار نخواهد بود.