کارشناسان می‌گویند، بازار انرژی جهان، حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، دچار بحران بود. حرکت اروپا به سمت افزایش سهم سوخت‌های تجدیدپذیر و کاستن از مصرف سوخت‌های فسیلی مدت‌هاست شروع شده؛ اما از آنجا که میزان تولید انرژی‌های پاک برای جبران کاهش عرضه انرژی‌های فسیلی کافی نیست، امنیت انرژی اروپا به خطر افتاده است.

قیمت نفت و گاز در ماه‌های اخیر رشد کرده و حمله روسیه به اوکراین بر سرعت افزایش قیمت‌ها افزوده است. وضعیت بازار نفت و گاز علل گوناگونی دارد. به‌عنوان مثال، عده‌ای از تحلیلگران می‌گویند، سرمایه‌گذاری ناکافی در ایجاد ظرفیت تولید سبب شده است که بازار نسبت به هر اختلال در عرضه آسیب‌پذیر باشد. از سوی دیگر، فشار گروه‌های حامی محیط‌زیست برای کاستن از تولید سوخت‌های فسیلی، عامل کند شدن رشد عرضه است.

پرسش‌های متعددی درباره افق بازار انرژی جهان وجود دارد؛ برای مثال آیا جهان در آغاز ابرچرخه در بازار نفت است؟ آیا با پایان یافتن بحران اوکراین، شرایط بازار انرژی جهان به حالت طبیعی باز خواهد گشت؟ آیا اوپک‌پلاس بر تولید نفت خواهد افزود؟ و... مطالب حاضر به ویژگی‌های بازار انرژی جهان، دیدگاه تحلیلگران درباره افق قیمت‌ها، علل بروز بحران در بازار نفت و گاز و... اشاره شده است.