بازگشت ذخایر طلای خانگی به بازار

در سال ۲۰۲۱ بسیاری از کشورها و بنگاه‌های اقتصادی دست به خرید رمزارزها زدند که همین موضوع تقاضا برای رمزارزها را افزایش و اقبال  به خرید طلا برای سرمایه‌گذاری را به‌شدت کاهش داد.

در نتیجه قیمت طلا در آغاز سال ۲۰۲۲ در محدوده ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ در نوسان بود که در پایان ماه دوم میلادی بحران روسیه و اوکراین آغاز شد و قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۲۰ دلار هم رسید و قیمت اونس جهانی نیز به رقم بی‌سابقه ۲۰۵۰ دلار در اواسط اسفند افزایش یافت.

بالاترین رقم قیمت اونس جهانی طلا در اکتبر سال ۲۰۱۱ بود که به ۱۹۳۲ دلار رسید و این رکورد قیمت، ۱۱ سال بود شکسته نشده بود که امسال در مارس ۲۰۲۲ این رکورد شکسته شد و اونس طلا به بالای ۲هزار دلار افزایش یافت.

در حال حاضر هم با بحران  کنونی جهانی نفت و جنگ در اوکراین، آینده نامشخصی برای قیمت جهانی طلا پیش‌بینی می‌شود.

در تمام کشورها قیمت طلا از حاصل ضرب اونس در قیمت ارز در آن کشور به دست می‌‌آید، بنابراین قیمت طلا در کشور ما نیز تابع این قانون است که در طول سال ۱۴۰۰ هم با تبعیت از همین قانون، با تغییرات قیمت جهانی دستخوش تغییراتی بود.

قیمت ارز هم در طول سال ۱۴۰۰ از فروردین که در محدوده ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود، در آذر به بالاترین قیمت یعنی بالای ۳۰ هزار تومان هم افزایش یافت که قیمت طلا و سکه هم به همین نسبت با افزایش همراه بود و به دلیل اینکه اراده دولت سیزدهم کنترل قیمت ارز بود، با مدیریت جدید و سیاست‌های جدید ارزی، قیمت ارز کنترل و از آذرماه روند صعودی آن متوقف شد. البته در همین زمان نیز همزمان با آغاز مذاکرات وین و اخبار نسبتا مثبت روند نزولی ارز تداوم داشت و روند صعودی آن در شرایط فعلی و با توجه به فضای حاکم بر مذاکرات متوقف شده است.

بنابراین قیمت طلا و سکه در طول سال ۱۴۰۰ در یک محدوده خاص نوسان داشت و سرمایه‌گذاران طلا و سکه در طول سال تا همین اواخر حدودا ۸ درصد بازدهی داشتند که این رقم نسبت به سایر بازارها چندان رضایت‌بخش نبود.

در حال حاضر با آغاز عملیات نظامی در روسیه و اوکراین، بخش عمده سرمایه‌ها در جهان به دارایی‌های امن که طلا باشد تبدیل می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که ایجاد تورم ناشی از جنگ می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر قیمت طلا داشته باشد. البته به صورت سنتی در ایران همه خانواده‌ها قسمتی از دارایی خود را به صورت طلا نگهداری می‌کنند که این امر پشتوانه‌ای قوی برای آنهاست.

در حال حاضر هم با شرایط موجود در بازار داخلی که قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش داشته و قیمت ارز هم در محدوده ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان در نوسان است، بازار در حالت تعادلی قرار دارد، به ویژه درباره سکه که حباب کمتری دارد و این نشان‌دهنده کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری است.

البته در سال‌های قبل در موارد متعددی از بحران‌‌ها، به یکباره افزایش تقاضا باعث ایجاد حباب زیاد روی سکه می‌شود و این مساله در سال ۱۴۰۰ به حداقل رسید و آمارها نشان‌دهنده تعادل قیمت در این سال بوده است. اگر همین روال در سال ۱۴۰۱ ادامه داشته باشد پیش‌بینی  می‌شود، طلا و سکه‌های ذخیره شده در منازل که طی ۱۵ سال گذشته از جرگه اقتصاد کشور دور بوده، به جریان پولی کشور برگردد و باعث رونق شود.