اوایل ماه گذشته، قیمت نفت برنت به ۱۳۰دلار در هر بشکه رسید. با آنکه از قیمت‌ها کاسته شده، عوامل مختلف سبب می‌شود که پیش‌بینی آینده دشوار باشد و این یکی از عوامل مهم نگرانی است. رشد قیمت نفت، سبب رشد سریع‌تر نرخ‌های تورم در اقتصادهای بزرگ می‌شود و بانک‌های مرکزی مجبورند برای مهار فشارهای تورمی اقدامات فراگیری انجام دهند. این اقدامات به رشد اقتصادی لطمه می‌زند و احتمال بروز رکود را بالا می‌برد.اوپک‌پلاس بازیگر بزرگ بازار نفت است. این ائتلاف سال ۲۰۲۰ برای حمایت از قیمت‌ها که به دلیل شروع همه‌گیری کرونا به‌شدت کاهش یافته بود، تشکیل شد و اکنون به قدرت ژئوپلیتیک بزرگی تبدیل شده است. این ائتلاف در ماه‌های اخیر هر ماه ۴۰۰‌هزار بشکه بر تولید روزانه خود افزوده و به درخواست کشورهای غربی یعنی افزایش سریع‌تر عرضه توجه نکرده است. در نشست پنج‌شنبه گذشته اوپک‌پلاس، تصمیم گرفته شد که عرضه کمی بیشتر از ماه‌های قبل افزایش یابد.

جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه اعمال کرده است، یکی از عوامل مهم تحولات بازارهای انرژی بوده و انتظار می‌رود که این عامل در آینده قابل پیش‌بینی همچنان بر بازارهای یادشده تاثیر بگذارد. درباره میزان کاهش عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، دیدگاه‌های گوناگونی مطرح است؛ اما اگر میزان کاهش زیاد باشد، به بازار شوک وارد خواهد شد.

در مطالب حاضر به وضعیت بازار نفت، واگرایی بین غرب و کشورهای عربی، عوامل موثر بر بازار و رویدادهایی که احتمالا رخ خواهد داد، اشاره شده است.