کشاورزان در ابهام

کشاورزان اروپایی همچنین با مشکلی دیگر یعنی دشوار شدن دسترسی به منابع اعتباری مواجه‌اند. در برخی کشورهای این قاره، کشاورزان خواستار دریافت وام از دولت شده‌اند تا بتوانند در این دوره دشوار به فعالیت خود ادامه دهند. اروپا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و صادرکننده خالص مواد غذایی است. اتحادیه اروپا نیمی از ذرت موردنیاز خود را از اوکراین و یک‌سوم کود موردنیاز خود را از روسیه تامین می‌کند. افزایش قیمت انرژی که یک دلیل مهم آن جنگ اوکراین است، بر شدت مشکلات کشاورزان افزوده است. کشاورزان می‌گویند، آنها نمی‌‌‌توانند فورا افزایش هزینه‌‌‌ها را به مصرف‌کنندگان منتقل کنند، بنابراین دچار مشکل مالی شده‌اند. یک نکته مهم این است که اگر افزایش هزینه تولید به مصرف‌کنندگان منتقل شود، نرخ‌های تورم بیش از پیش رشد خواهد کرد و این دردسر جدیدی است. در واقع کشاورزان با مشکلاتی در چهار حوزه مواجه‌اند: کود، سوخت، منابع اعتباری و خوراک دام. رشد قیمت کود و انرژی سبب شده است تا فعالیت دامداران زیان‌‌‌ده شود.

ماه گذشته، اتحادیه اروپا بسته‌ای را آماده کرد تا به کشاورزان اروپایی کمک کند و این بسته شامل حمایت مالی و تسهیل جریان نقدینگی برای کشاورزان است. اما منابع اعتباری در نظر گرفته شده باید به تصویب دولت‌‌‌های عضو این اتحادیه و پارلمان اروپا برسد و این فرآیند چند هفته طول خواهد کشید. روسیه، صادرکننده بزرگ انواع کود از جمله کود نیتروژن، فسفات و پتاس است. قیمت‌ها هفته قبل کمی پایین آمد؛ اما هنوز هم بالاست.

در ایتالیا کشاورزان با کاهش ۴۰درصدی عرضه کود نسبت به سال پیش مواجه‌اند. بهار فصل بسیار مهمی برای کوددهی مزارع گندم است و حالا به دلیل کمبود کود، هزینه‌ها به‌شدت افزایش یافته است. این نگرانی وجود دارد که به دلیل رشد هزینه‌‌‌ها، بهره‌‌‌وری تولید گندم و دیگر محصولات کشاورزی کاهش یابد. افزایش قیمت کود بر فعالیت دامداران هم تاثیر می‌گذارد؛ زیرا از تولید محصولاتی که خوراک دام هستند، می‌‌‌کاهد. این پرسش مهم برای کشاورزان اروپایی مطرح است که می‌‌‌توانند از توفان کنونی عبور کنند یا نه. تردیدی وجود ندارد که اثرات جنگ اوکراین در بلندمدت احساس خواهد شد و بسیاری از فرآیندهای تولید مواد غذایی در اروپا و جهان تغییر خواهد کرد. یک نکته مهم، ابهام درباره آینده است. کشاورزان باید همین حالا درباره بسیاری از موضوع‌ها تصمیم بگیرند؛ اما نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند؛ زیرا نمی‌دانند وضعیت در آینده به چه شکل خواهد شد. تحولات در حوزه تولید محصولات غذایی بر تصمیم دولت‌های اروپایی و نهادهای اتحادیه اروپا تاثیر دارد. به نظر می‌رسد، تنها با گذشت زمان از ابهام‌ها کاسته خواهد شد؛ اما فعلا همه در بحران به سر می‌برند.