منطقه یورو در محدوده خطر

طی ماه مارس، نرخ تورم در منطقه یورو به رکوردی جدید یعنی ۵/ ۷‌درصد رسید و تحلیلگران معتقدند که رشد نرخ تورم برای مدتی دیگر ادامه پیدا خواهد کرد؛ زیرا غیر از عواملی که از پیش به افزایش سریع قیمت‌ها منجر شده‌اند، جنگ در اوکراین و تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه بر قیمت مواد غذایی و انرژی خواهد افزود. با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی منطقه یورو خوب است، نرخ بیکاری به پایین‌ترین حد رسیده و دیگر بانک‌های مرکزی بزرگ در حال کاستن از سیاست‌‌‌های حمایتی خود هستند. به نظر می‌رسد بانک‌مرکزی اروپا قصد دارد ابتدا خرید اوراق قرضه را متوقف کند، سپس نرخ‌های بهره را بالا ببرد. در نظرسنجی از ۵۳اقتصاددان، ۴۱نفر پیش‌بینی کردند که در سال‌جاری بانک‌مرکزی اروپا نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد. اکثر آنها معتقدند که در سه‌ماه چهارم امسال، این اقدام انجام می‌شود و ۱۰نفر پیش‌بینی کرده‌اند که در سه‌ماه سوم این اقدام صورت خواهد گرفت. حتی تعدادی معتقدند که اواسط سال، بانک‌مرکزی اروپا این اقدام را شروع می‌کند.

واقعیت این است که بانک‌مرکزی اروپا نمی‌تواند با خیال راحت نرخ‌های بهره را بالا ببرد؛ زیرا احتمال بروز رکود در اقتصاد منطقه یورو افزایش یافته و نزدیک بودن اروپا به منطقه جنگ روسیه علیه اوکراین سبب آسیب‌پذیری اقتصاد منطقه یورو شده است. اقتصاددان موسسه «آربی‌سی کپیتال مارکتس» می‌گوید: «این ریسک وجود دارد که تاثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد منطقه یورو شدیدتر از حدی باشد که اکنون تصور می‌شود، به همین دلیل بروز رکود یک احتمال منطقی است که سیاستگذاران بانک‌مرکزی اروپا باید به آن توجه کنند. به باور من، احتمال بروز رکود در سال آینده بین ۳۰ تا ۴۰‌درصد است.»

تحلیلگرانی که ماه گذشته میلادی انتظار داشتند روند بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو ادامه پیدا کند، زیرا بازگشایی اقتصادها تداوم یافته و وضعیت شاخص‌‌‌های اقتصادی خوب است، حالا پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد این منطقه را برای سه‌ماه کنونی به‌شدت پایین آورده‌‌‌اند. پیش‌بینی شده است که اقتصاد منطقه یورو در سال‌جاری و سال آینده میلادی به ترتیب ۹/ ۲‌درصد و ۳/ ۲‌درصد رشد می‌کند. یک ماه پیش این ارقام به ترتیب ۸/ ۳‌درصد و ۵/ ۲‌درصد پیش‌بینی شده بود. از سوی دیگر، پیش‌بینی شده است که اقتصاد آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست، سال‌جاری ۲/ ۲‌درصد رشد خواهد کرد. در ماه ژانویه، نرخ رشد این کشور ۴‌درصد پیش‌بینی شده بود. پیش‌بینی‌‌‌های مربوط به رشد اقتصاد فرانسه و ایتالیا نیز پایین آورده شده است.

اکثر اقتصاددان‌ها معتقدند که شدت پیدا کردن جنگ اوکراین، بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد منطقه یورو در ۱۲ماه آینده است البته برخی نیز شیوع مجدد کرونا را بزرگ‌ترین ریسک می‌دانند. نکته دیگر در نظرسنجی این است که پیش‌بینی نرخ تورم در فصل کنونی و دو فصل آینده بالا رفته است. اگرچه کریستین لاگارد، رئیس بانک‌مرکزی اروپا گفته است که اقتصاد منطقه یورو با خطر رکود تورمی مواجه نیست، تقریبا نیمی از اقتصاددان‌ها در نظرسنجی رویترز معتقدند که طی ۱۲ ماه آینده، ریسک رکود تورمی در این منطقه بسیار بالاست.